GGD Hollands Noorden neemt een kijkje in de Microsoft-Keuken GGD Hollands Noorden

Technologie is steeds vaker een aangelegenheid van de werkvloer in plaats van een opgelegd gebruik vanuit de IT-afdeling. Om eindgebruikers te tonen wat er allemaal mogelijk is, neemt Wortell klanten mee naar een inspiratiesessie bij Microsoft.

“Contact met cliënten is ons ­primaire proces”, zegt Hans Smit, directeur ­Bedrijfsvoering bij GGD Hollands ­Noorden. “Het contact verloopt nu nog heel traditioneel: een persoonlijke ontmoeting tussen de cliënt en een GGD-medewerker bij ons op kantoor. We willen onderzoeken of dat ook anders kan. Bijvoorbeeld met chat, met video-bellen of met Lync.”

Om te ontdekken hoe moderne tools kunnen bijdragen aan andere manieren van werken, bezoekt Smit met een aantal medewerkers van GGD Hollands Noorden een Customer Immersion Experience-sessie (CIE) in het hoofdkantoor van Microsoft Nederland. Wortell geeft tijdens die bijeenkomst een kijkje in de keuken van de leverancier én toont hoe medewerkers kunnen profiteren van techniek. Daarnaast krijgen de sessiedeelnemers concrete antwoorden op vragen die leven. Want bij GGD Hollands Noorden leven beslist vragen. Smit: “Er verandert veel in onze organisatie. We verhuizen naar een nieuw kantoor, we gaan flexibel werken. Daarnaast hebben we nog 45 vestigingen. Hoe zullen mensen elkaar vinden? Hoe blijven ze met elkaar in contact?”

Een oplossing moet landen in de organisatie

Jaïr Hokstam, de Strategie Adviseur bij Wortell die de sessie leidt, pakt de handschoen op en toont de mogelijkheden van Skype for Business en Yammer. Hij reageert meteen op Hans Smit als die zich afvraagt of processen niet anders kunnen. “Het gaat niet om de techniek. Sterker nog, waarschijnlijk heeft GGD Hollands Noorden de techniek al in huis. Het gaat erom te kijken hoe mede­werkers er productiever mee kunnen werken. Daarvoor is het nodig dat techniek kan landen in een organisatie. Een technische oplossing zonder adoptie is niets waard.” Dat herkent Smit. “Het is belangrijk dat de organisatie aan de hand wordt genomen en dat een aantal key users als sponsor kan fungeren voor de rest.”

Een van die sponsoren zou Bart Kruyver kunnen zijn, die als forensisch arts voor GGD Hollands Noorden werkt. “In mijn functie werk ik vaak alleen – denk aan het beoordelen van een mishandeling of het schouwen van een lijk. Ik zou graag op een laagdrempelige manier willen kunnen overleggen met een collega en daarbij ook kunnen beschikken over beeld.” Kruyver geeft aan dat dermatologen vaak al zo werken. “De huisarts maakt een foto van een aangedane plek en stuurt die naar de specialist. Op basis van het beeld stelt de dermatoloog dan een diagnose.” Kruyver weet dat hij voor de ­troepen uitloopt, maar zou zich kunnen voorstellen met bepaalde wearables te werken, bijvoorbeeld smart-glasses. Jaïr Hokstam reageert enthousiast. “Daar kunnen we beslist een app voor bouwen”, zegt hij lachend.
Persoonlijk heeft de arts een wens die minder futuristisch is – maar wel relevant. “Ik zou mijn verschillende privé­agenda’s – zowel van mezelf als van mijn gezin – eenvoudiger willen combineren met de zakelijke ­agenda.” Ook voor dit soort vragen is de CIE-sessie heel geschikt, want Hokstam toont meteen de mogelijkheden.

Inspireren met een sneakpreview

De CIE-sessie is onder meer bedoeld om het management en key-­gebruikers te inspireren, hen een soort sneak­preview te geven. Zo wordt de bijeen­komst ook ervaren door Marjan ­Zwolsman, manager Bedrijfsvoering bij GGD Hollands Noorden. “Het is interessant om te zien wat Microsoft in huis heeft om het werken te ondersteunen.”

Net als Hans Smit geeft ook Zwolsman aan dat er in het nieuwe pand dat haar organisatie betrekt, veel gaat veranderen. “We gaan werken met flexplekken, de callcenter-agents in mijn team schrokken daar wat van. Ze vroegen zich af waar ze moeten zitten.” Nu al werkt GGD Hollands Noorden grotendeels papierloos. Zwolsman: “Dat was een grote stap vooruit. Het is goed om hier te ervaren hoe techniek ons nog ­efficiënter laat werken.”