Corry, digitale vraagbaak van het Stedelijk Museum Stedelijk Museum

Het Stedelijk Museum heeft ingezet op een professionaliseringsslag. Webmaster Robin Holland vertelt over de implementatie en inzet van ‘Ruben’, dat het Stedelijk Museum ‘Corry’ noemde. “We hadden behoefte aan een interactief platform, waar alle informatie bij elkaar komt. Een dynamisch communicatiemiddel, in tegenstelling tot ons oude, statische intranet. Wortell heeft een hele mooie oplossing waar alles in zit: ‘Ruben’. Een soort best practices intranet, voor zowel gebruikers als redacteuren. Dat klonk ons als muziek in de oren!”

Inzet best practices intranet

Het Stedelijk Museum besloot van SharePoint 2010 over te stappen naar Ruben. “In de oude omgeving was het lastig om effectief te werken. Het was niet functioneel, waardoor er veel stappen nodig waren om informatie te plaatsen.” De onoverzichtelijke en onaantrekkelijke user interface, in zowel gebruik als presentatie, speelde hierin ook een rol. Robin onderzocht daarom wat het beste bij de wensen en eisen van de gebruikers zou passen. “We hebben een betrokken redactie met veel goede ideeën over de inhoudelijke invulling van de interne communicatie. Informatie moet makkelijk kunnen worden toegevoegd en gebruikt, ongeacht het tijdstip en de locatie van medewerkers. Eerst hebben we een pilot gedraaid. Change management is voor ons namelijk belangrijk, net als adoptie.”

“Hip, modern en van deze tijd”

Na de succesvolle pilot werd ‘Corry’ daadwerkelijk ingezet. Er is gekozen voor een gefaseerde uitrol; de volgende stap is een verdere uitbreiding naar een samenwerkings-/ kennisportal. “De implementatie verliep probleemloos. Ik heb er bijna geen werk aan gehad.” Het Stedelijk Museum migreerde geen content van het oude intranet. “We konden beter met een schone lei beginnen!” Hoewel de overgang voor collega’s even wennen was, zijn de reacties erg positief. “Collega’s vinden ‘Corry’ hip, modern, van deze tijd en prettig navigeren. Het is veel gebruiksvriendelijker dan ons vorige intranet. Yammer leek in eerste instantie hoogdrempelig, maar collega’s ondervonden al snel dat ook deze functionaliteit makkelijk te gebruiken is.”

Communicatie tussen medewerkers

Alle medewerkers van het Stedelijk Museum werken met het nieuwe Corry-intranet. “In een grote organisatie, zoals het Stedelijk Museum, verbindt ‘Corry’ alle medewerkers. Iedereen leest de actualiteiten via hetzelfde platform en kan direct reageren. We kunnen hen op visuele wijze op de hoogte stellen van nieuws. Voorheen werd slechts een mail verstuurd. Het oog wil natuurlijk ook wat; zo kun je mensen beter betrekken.” Via het intranet bekijken medewerkers de evenementen en verjaardagen en kunnen zij zoeken naar collega’s op basis van bijvoorbeeld expertise. “Bij Yammer zag ik de grootste verandering; medewerkers maken groepen aan en delen hierin updates over wat er gaande is in het museum. Zodra zij doorhadden hoe Yammer werkt, zijn ze ermee aan de slag gegaan.”

Een ode aan Corry

Het intranet van Wortell heet ‘Ruben’; vernoemd naar de hulpvaardige Worteller Ruben. “Wij vonden dat een vreemde naam, maar wel een goed idee.” Het Stedelijk Museum doopte het eigen intranet daarom tot ‘Corry’. “Corry zit bij onze receptie en aan de kassa. Ze werkt bijna 25 jaar bij het Stedelijk Museum en weet alles. Het is een ode aan haar, omdat ze altijd zo vrolijk en behulpzaam is. Corry vindt het fantastisch. Zij is nu letterlijk en figuurlijk het startpunt van de werkdag!”

New Call-to-action