Datagedreven worden? Begin met je data-warehouse

2 min Blog Barry Bakker 4 november 2019

Databronnen: je hebt er véél en je worstelt ermee. Waarom? Ze staan allemaal op zichzelf. Wanneer je organisatie groeit, merk je steeds meer dat hier risico’s aan verbonden zijn. De kans op vervuiling neemt toe. Bepaalde informatie is niet meer correct of up-to-date. Of dezelfde terminologie wordt in verschillende databronnen gebruikt. Ons advies: kijk op een moderne manier naar je data en breng structuur aan! Hoe? Met behulp van een data-warehouse.

Ben jíj klaar voor de toekomst?

Wanneer je data gaat structureren, besef je pas welke data écht belangrijk zijn voor je organisatie. Welke informatie levert waarde op in termen van business intelligence? Welke data zijn zó betrouwbaar dat je ze als basis voor voorspellingen kan gebruiken? Door over dit soort vragen na te denken verandert je mindset. Je achterhaalt hóe je precies aan je data bent gekomen en of de betrouwbaarheid daarvan is aangetoond (bijvoorbeeld middels steekproeven). Zo ga je de zaken steeds meer verfijnen, verbeteren en gelijktrekken. Dit stukje data-engineering is onmisbaar als je goed voorbereid de toekomst tegemoet wilt gaan!

Dat laatste is essentieel. Want wie houdt nu niet graag rekening met de groei die een organisatie gaat doormaken? Groeien is fantastisch, maar het betekent óók dat de hoeveelheid data die je opslaat toeneemt. Elke dag. Daar moet je klaar voor zijn: je organisatie moet modern genoeg zijn om de toekomst aan te kunnen. Dat bereik je alleen door de kwaliteit en snelheid te verhogen.

Tijd om knopen door te hakken!

Een laatste tip: wanneer je alles opnieuw gaat bekijken, zal je waarschijnlijk aanlopen tegen verschillende vragen. Een belangrijk knelpunt is wat je gaat doen met bestaande data. Wil je zoveel mogelijk bewaren en later bepalen wat je ermee doet? Of bedenk je éérst welke koers je organisatie gaat varen om daar vervolgens de juiste data bij te zoeken, zodat je de rest kan weggooien? We hebben geen hapklaar antwoord voor je. Er is namelijk geen ‘goede’ of ‘foute’ beslissing die je in dit opzicht kan nemen. Waar het om gaat is dát je een beslissing neemt – en wel een die bij jouw organisatie past!

Sta jij ook voor deze fase en worstel je met de nodige vragen? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag.

Data & AI voor de maakindustrie

Bekijk evenement

Deel je enthousiasme

Barry Bakker

Ik ben de Data & AI reisleider van Wortell. Als analytics translator zorg ik ervoor dat er AI-oplossingen ontwikkelt worden die waarde toevoegen aan je organisatie. Ik zorg voor de brugfunctie tussen de dataspecialisten en de business specialisten.

Stuur Barry een e-mailBekijk alle blogs van Barry