Ga naar content
Zoek op onderwerpen, blogs, diensten etc.

Innovatie binnen het onderwijs

Innovatie binnen het onderwijs: splinternieuw platform

Samen met een aantal Microsoft-partners en Microsoft sloeg Wortell de handen ineen om een nieuwe community in het leven te roepen: Innovatieplatform Hoger Onderwijs. Het doel: innovatie binnen het onderwijs een boost geven. Het motto: 'Samen bouwen, samen dromen.' Binnen de community delen en genereren we veel kennis rondom onderwijsinnovatie. De partners en Microsoft hebben hierin een ondersteunende en faciliterende rol. Zo willen we graag tractie binnen het onderwijs creëren. Het platform moet dé plek worden waar onze educatiepartners en verschillende onderwijsinstellingen kennis kunnen halen en brengen. Niet commercie, maar leren vormt bij deze 'proeftuin' de leidraad!

Tijd voor een hackathon: 2 initiatieven uitgelicht

Als kick-off van het platform organiseerden we online (via Microsoft Teams) een tweedaagse hackathon. Daar kwam ontzettend veel uit. We bespreken twee initiatieven!

1. Ruilconcept voor Universiteiten en Hogescholen
Na een productieve brainstormsessie bedachten we een applicatie waarop verschillende onderwijsinstellingen sprekers, ruimtes, materialen en ervaringen kunnen uitwisselen. Een voorbeeld: een universiteit zet een spreker in de applicatie om deze te 'ruilen' voor de HoloLens van een andere onderwijsinstelling. Hierdoor ontstaat een wisselwerking tussen universiteiten en hogescholen die vergelijkbaar is met het AirBnB-ruilconcept (dat het bijvoorbeeld zomaar mogelijk maakt om yogalessen bij een docent uit India te volgen) – met één belangrijk verschil: het AirBnB-ruilconcept is gebaseerd op geld, terwijl ons concept stoelt op de uitwisseling van immateriële zaken, zoals materialen en ervaringen.

2. Chatbots als personal assistant van de docent
Wat als een digitale studiecoach of personal assistant druk kan wegnemen bij de docent? Die vraag vormde het fundament voor het chatbot-initiatief. Zeker nu het fysieke contact tussen docenten en studenten wegvalt door de coronacrisis, ervaren docenten een verhoogde druk. Zij willen de vragen van studenten goed blijven beantwoorden én hen op afstand motiveren. De in Teams ingesloten chatbot neemt deze taken gedeeltelijk over. Hij geeft antwoord op initiële vragen en linkt een student pas door als hij er niet uitkomt. Bovendien geeft de chatbot studenten een virtueel schouderklopje wanneer zij werk inleveren – óók wanneer dit om 2 uur in de ochtend is.

Wortell (en jij?) op de onderwijsinnovatietrein

Wat Wortell mooi vindt aan dit project? Alle betrokkenen zijn ervan overtuigd dat het onderwijs aan het innoveren is. In het kader van onderwijsinnovatie zijn thema's als 'persoonlijk leren' enorm relevant. Er moet een hoop veranderen en dat is best lastig. Hiervoor zijn vernieuwers nodig. Omdat wij veel ervaring hebben binnen het onderwijs, denken we graag mee in het creëren van innovatieve oplossingen. Het Innovatieplatform Hoger Onderwijs is een voorbeeld van zo’n oplossing. En we voegen de daad bij het woord. Zo zijn een hogeschool en een Microsoft-partner samen aan de slag gegaan om de hierboven beschreven chatbot uit te werken. Spring jij met ons op de onderwijsinnovatietrein? Meld je nu aan voor de community!
Onze auteur

Odile Ozertem

Technologie gebruiken wij als ondersteuning om ons werk uit te voeren. Als adoptie consultant zorg ik ervoor dat medewerkers de technologie niet zien en gebruiken als doel, maar als middel om hun werk te ondersteunen. 

Mijn passie en specialisme is in het onderwijs. Ik help onderwijsinstellingen om docenten in hun kracht te zetten met het gebruik van ICT. Zowel voor de secundaire werkzaamheden van docenten, als voor de primaire werkzaamheden. Ik kijk daarbij niet alleen naar de software van Microsoft, maar het hele ICT landschap, zodat het een ‘seamless’ ervaring wordt voor de docent.

Meer over Chatbot