Minder fouten en méér voordelen door creatief te automatiseren

In het kader van ‘Managed Services’ automatiseren we veel bij Wortell. Maar dat doen we niet in de traditionele zin van het woord. Ons doel is om proactief te kunnen acteren op (mogelijke) problemen. Hoe doen we dit nu precies?

Automatiseren: waarom eigenlijk?

Omdat de meeste van onze klanten dezelfde oplossingen hebben draaien – van Office 365 tot Azure – voeren we dezelfde (onderhouds)taken voor hen uit. We controleren bijvoorbeeld altijd of alle licenties nog worden gebruikt. Zulke handelingen hebben we geautomatiseerd. Waarom? Zo voorkomen we heel veel fouten en zoekwerk. Bovendien gaan we hierdoor consequenter te werk. En wanneer we een nieuwe klant verwelkomen, kunnen we deze omgeving met enkele muisklikken in beheer nemen. Hierdoor hebben we meer tijd voor klantspecifieke zaken.

Een ander voordeel is dat we door deze automatisering snel kunnen inspelen op nieuwe technologieën: doen we op één plek een aanpassing, dan geldt deze direct voor al onze klanten. Daarnaast krijgen we een melding wanneer de dienst afwijkt van de afgesproken standaard. De melding beschrijft de afwijking in detail. Wij weten hoe we deze kunnen verhelpen en bespreken in overleg met de klant een passende oplossing.

Automatisering in de praktijk: twee voorbeelden

Klinkt goed, maar hoe werkt onze automatisering nu in de praktijk? We geven twee voorbeelden.

1. Door te controleren wie volledige rechten hebben binnen de klantomgeving kunnen we direct acteren op veranderingen. Het voordeel is dat je zo de controle houdt over administrators in jouw omgeving. Daarmee voorkom je dat tijdelijke administrators toegang behouden tot het systeem en dit beïnvloeden door (on)bewust fouten te maken.

2. Wij controleren welke poorten openstaan in Azure. Treedt er een wijziging op, dan krijgen we daar een melding van, zodat we direct kunnen handelen. Op deze manier houden we de toegang tot jouw systemen nauwlettend in de gaten. Hét voordeel: veel minder kans op hacking!

Toekomstmuziek: wat is de volgende stap?

Wortell staat nooit stil. Ons volgende streven: volledig inzicht in security-center-meldingen van Azure rechtstreeks naar het Wortell-ticketsysteem sturen. Als klant van Wortell kun je securitymeldingen zelf onderdrukken (‘suppress’/’dismiss’), waardoor je (deels) de controle behoudt over de meldingen waarop wij actie ondernemen. We zitten inmiddels in een vergevorderd stadium met deze automatisering. Stay tuned!

Managed Services: waar zit de meerwaarde?

Lees het blog

Deel je enthousiasme