Ga naar content
Zoek op onderwerpen, blogs, diensten etc.

Reparatie op afstand binnen handbereik

Blogs
9-12-2016
Ook wel eens nieuwsgierig naar de HoloLens? Je bent niet de enige! Het management van een internationale luchthaven was ook wel benieuwd en kwam naar ons toe om de nieuwe wereld die je met behulp van deze bril kunt beleven zelf te ervaren.

Hier is het niet bij gebleven, in tweeënhalve week bouwden we een applicatie waarmee het bagageproces op afstand ondersteund kan worden. Een avontuur van bagageruimten zonder wifi tot aan live-contact met de specialist in het buitenland.

Kosten drukken met “een bril”

Een beetje spelen met de HoloLens is leuk, maar uiteindelijk gaat het erom of de techniek ook toegevoegde waarde heeft. Eerst de technologie ervaren en dan brainstormen over de mogelijkheden is dan de way to go. We begonnen met een handjevol mensen, maar aan het einde van de sessie stond er zeker dertig man in de ruimte. Zo gaaf om te zien dat nieuwe technologie zoveel enthousiasme losmaakt in mensen! 

Uiteindelijk zijn we gegaan voor een oplossing met betrekking tot het bagageproces. Je moet je voorstellen dat er onder een luchthaven kilometerslange bagagebanden liggen die de bagage van het vliegtuig naar de passagier brengt en andersom. Af en toe gaat er iets stuk waardoor een passagier zonder bagage moet vertrekken. Dit moet dan nagezonden worden, dat kost al behoorlijk wat, maar denk eens aan de specialist die vervolgens ingevlogen moet worden voor de reparatie.

Proof of concept

Wij wilden aan het management laten zien dat het concept dat we bedacht hebben, ondersteuning op afstand in het bagageproces, ook daadwerkelijk werkt in de praktijk. We hebben daarom een HoloLens applicatie gebouwd van het bagageproces. 

Dat was nog niet zo gemakkelijk! Er is geen wifi in de ruimten onder de luchthaven, dus er moest een verborgen wifi-netwerk met andere doeleinden aan te pas komen. Uiteindelijk is het ons gelukt het totale bagageproces in 3D-modellen te vatten. 

Een andere wereld

Nu zet de monteur de HoloLens op, loopt door de bagageruimte en met behulp van Azure worden de modellen dynamisch ingeladen en gevisualiseerd. De specialist kijkt vanuit Denemarken of Duitsland (of waar dan ook) live mee. De specialist kan de monteur van afstand aanwijzingen geven. Niet alleen in gesproken woord, maar hij kan ook tekenen in de wereld van de monteur ter plaatse. 

Wat begon met een wilde inspiratiesessie, heeft geleid tot een vooruitstrevende oplossing. Ik ben trots!

Blog MMM_HoloLens_Schiphol.jpg