Ga naar content
Zoek op onderwerpen, blogs, diensten etc.

Service Management in de microsoft cloud: geen ‘gedoe’ meer

Blogs
10-11-2016

Over Service Management bestaan een hoop ideeën. Wilde ideeën vaak. Ik vertel je daarom graag meer over Service Management in de microsoft cloud.

Werken in de cloud brengt een hoop voordelen met zich mee:

  • Microsoft heeft datacenters over de hele wereld en garandeert een uptime van 99,99 procent. Deze kan nooit honderd procent zijn, want ook Microsoft moet af en toe een update doen en daar blijf je van afhankelijk.
  • Als er een server uitvalt, neemt een andere server het dataverkeer en de opslag automatisch over.
  • Geen doorlopende onderhoudscontracten meer, geen fysieke ruimte die eigenlijk te klein is voor het groeiend aantal servers, geen extra airconditioning, stroomvoorziening en een hoge rekening die losstaat van datgene wat je daadwerkelijk verbruikt. De microsoft cloud is geen datacenter: je betaalt alleen wat je daadwerkelijk verbruikt.
  • Werken in de microsoft cloud is schaalbaar. Je kunt oneindig groot worden, data opslaan en data genereren; the sky is the limit!

3 tips voor cloud migratie

“In de cloud zitten” is niet zaligmakend en er leiden verschillende wegen naartoe. Organisaties doen vaak de aanname dat ze een dienst afnemen en verwachten dat die te allen tijde werkt. Verhuizen naar de cloud is echter niet gemakkelijk. Je moet als organisatie goed nadenken over de IT-infrastructuur, daarbij gaat het om de combinatie van IT-beheer, het ontwerp en de wensen van jou als gebruiker binnen een organisatie.

Drie tips om veilig te verhuizen:

  1. Maak een goed cloud migratie plan. Idealiter laat je je hierbij ondersteunen - of begeleiden - door een cloud specialist.
  2. Focus op leveranciersmanagement. Je hebt te maken met leveranciers van internet, de server, de applicatie, wifi en ga zo maar door. Je bent onderdeel van een keten.
  3. Kies voor service management. Wanneer je je leveranciersmanagement uitbesteedt, scheelt jou dat een hoop tijd en inspanning, want je hebt slechts te maken met één contactpersoon die al jouw problemen helpt oplossen.

Service Management in de cloud

En na de verhuizing begint het eigenlijk pas, je raakt verstrikt in het web van leveranciers. Wortell kan al het ‘gedoe’ dat jij als IT-verantwoordelijke hebt van je wegnemen. En dat is Service Management: de juiste maatregelen nemen om jou als gebruiker van dienst te zijn.

In de praktijk
Ik heb begin 2015 een Service Level Agreement afgesloten. Voorafgaand zijn daar applicaties en servers in Azure voor opgebouwd en de klant heeft hier bijna twee jaar naar tevredenheid gebruik van gemaakt. Tot de klant aan COBIT moest voldoen. Of wij ‘even’ een uitwijktest wilden doen.

Hun Azure stond in West-Europa, in de test wilde de klant uitwijken naar bijvoorbeeld Noord-Europa om na te gaan of alles dan nog zou werken. Wat bleek? De server van de klant stond alleen in West-Europa aan. Hij had de aanname gedaan dat zijn Azure VM’s overal standaard beschikbaar zijn. Er waren überhaupt geen uitwijkmogelijkheden.

We hebben toen een server in Noord-Europa moeten implementeren alvorens we de uitwijktest konden uitvoeren. De les die je hieruit kunt halen is het gevaar van aannames over de cloud. Gelukkig voldeed deze klant uiteindelijk aan de voorwaarden van COBIT!