De vier clusters binnen de IT afdeling van een cloud organisatie
In de afgelopen jaren zijn er vele nieuwe wetten en regels gekomen rondom veilig online werken en de beveiliging van persoonsgegevens. De AVG die in 2018 is ingegaan is hier een mooi voorbeeld van. Nu komt er steeds vaker en steeds meer wet- en regelgeving rondom privacy en beveiliging, wat voor traditionele organisaties grote gevolgen kan hebben in de bestaande manier van werken. Door gebruik te maken van clouddiensten is het als organisatie makkelijker om grip te krijgen op beveiliging en data.
Naast deze wettelijke verplichtingen, zijn de veranderende eisen van de collega’s ook een reden om de IT-afdeling flexibeler in te richten. Zo wil de jongste generatie werknemers graag kunnen werken op de eigen apparaten, wat voor een traditionele IT-afdeling een ingewikkeld beveiligingsvraagstuk is. Bovendien werd de traditionele IT-afdeling gezien als overhead, terwijl ze bij werken in de cloud de gemaakte kosten beter kunnen alloceren naar andere afdelingen of zelfs andere organisaties. Zo kan er zelfs een verdienmodel ontstaan! De overstap naar de cloud brengt dus veel meer voordelen met zich mee, maar ook een ander takenpakket voor de IT-afdeling.
De moderne IT organisatie
Waar bij een traditionele IT organisatie de collega’s met dezelfde expertise bij elkaar zitten, is dat bij een moderne organisatie anders. In plaats van dat alle developers bij elkaar zitten en alle netwerkbeheerders, gaan juist de multidisciplinaire teams die verantwoordelijk zijn voor een product of dienst nauw samenwerken. Dit vraagt om een andere manier van samenwerken en organiseren van de IT-afdeling.
Meer weten hierover? Beluister dan eens de opname van het webinar hieronder. Hierin vertellen experts Robert van Son en Lourens Siderius alles wat je moet weten over de moderne IT organisatie en het Cloud Competence Center.
De vier nieuwe clusters binnen de IT-afdeling van een cloud-organisatie
1. Als eerste benoemen we Leiderschap, waarin managers zich verenigen, maar ook anderen die zich bezighouden met visie, strategie en andere zaken die niet tactisch of operationeel zijn. Zoals bijvoorbeeld Business Change Management.
2. Dan is er de Employee IT die diensten levert die beschikbaar zijn voor iedereen binnen de organisatie. Deze dienst moet in elke organisatie goed geregeld zijn en wordt gezien als non-competitief. Denk hierbij aan de werkplek of de servicedesk.
3. De Business IT is waarin de organisatie zich onderscheidt ten opzichte van concurrenten en kan daarom ook niet ingekocht worden; dit is onderdeel van de core-business.
4. De laatste dienst is de Infrastructuur. IT voor IT, zoals (security) monitoring en Cloud Platformen als Azure en AWS.
Zorgverzekeraar ONVZ maakte de transformatie naar een moderne regie organisatie. Het verhaal van ONVZ lees je hier.