5 tips voor ICT-innovatie in de zorg

Tip 1: zoek samenwerking met partijen die de zorg begrijpen

Het ligt voor de hand, maar het is van belang om een IT partner te kiezen die de zorg ook echt begrijpt. Een partner die op de hoogte blijft van de verschillende processen die binnen de sector spelen en die niet enkel met een technisch oog kijkt naar wat er nodig is om bestaande processen te faciliteren via ICT. De ontwikkelingen gaan erg snel, juist ook in de zorgsector. Even niet opletten en je loopt achter. Om snel te kunnen schakelen (en dat te kunnen blijven doen), is een partner met visie, specifiek op de zorg, essentieel.

Tip 2: ga een langdurige samenwerking aan

Budgetten binnen de zorgsector staan erg onder druk en net als bij andere bedrijfstakken kan het geld maar één keer worden uitgegeven. De publieke opinie is daarbij dat het geld in de zorg ook echt zoveel mogelijk naar de zorg zelf moet gaan. Een terechte gedachte, uiteraard. Daarom is het ook zo belangrijk om een samenwerking aan te gaan voor de langere termijn. Als je elkaar goed kent, begrijp je elkaar beter en sneller en wordt verspilling van tijd, energie en geld voorkomen.

Tip 3: betrek de eindgebruikers in een vroeg stadium

Een van de grootste fouten die gemaakt worden, is om de eindgebruikers niet of te laat bij een innovatieproject te betrekken. Het gevolg? ICT-projecten worden opgeleverd, maar de gebruikers werken er niet of nauwelijks mee. ICT-projecten zijn over het algemeen technologiegedreven, waardoor de mensen die ermee moeten gaan werken nauwelijks betrokken worden in de keuzes en beslissingen. Implementaties duren langer dan nodig, lopen hierdoor dus uit budget en de adoptiegraad onder eindgebruikers is zeer laag. Zonde!

“Betrek de eindgebruiker in een vroeg stadium en denk minder vanuit de techniek”

Tip 4: gebruik slimme ICT-oplossingen om legacy te tackelen

Cloudtechnologie wordt binnen de zorgsector steeds meer omarmd. ICT binnen de zorg is nog teveel op een traditionele manier ingeregeld. Een van de oorzaken hiervoor is vaak de aanwezigheid van legacy-software en legacysystemen. Een gemiste kans, want de vooruitgang in cloudtechnologie is inmiddels zo ver gevorderd dat er ook slimme oplossingen zijn, bijvoorbeeld door deze legacy als remote-app aan te bieden. Maak gebruik van deze oplossingen!

Tip 5: besteed uit wat niet tot je core ‘business’ hoort

De ontwikkelingen in de ICT en in de cloud in het bijzonder zijn vermoedelijk niet meer bij te houden door de ICT-beheerders in de zorg. Dat hoeft ook niet, want het is veel verstandiger om een deel van deze ICT-activiteiten – die niet tot de ‘core business’ behoren, uit te besteden. Outsourcing van ICT aan een geschikte partner zorgt ervoor dat zorginstellingen veel meer de focus kunnen leggen op functionaliteit van de systemen en het helpen van eindgebruikers.

Interesse om met Wortell die samenwerking aan te gaan? Neem gerust contact met ons op!

Deel je enthousiasme