Adoptie, als er één schaap over de dam is…

Adoptie, inmiddels voor mij een woord dat ik zo goed als dagelijks gebruik.

Een-Schaap-over-de-dam-367x200

Snap je dat niet?!

Adoptie, inmiddels voor mij een woord dat ik zo goed als dagelijks gebruik. Het is natuurlijk allemaal hartstikke leuk, al die geweldige technische nieuwe snufjes en goed uitgedachte technologieën. Maar het wordt pas echt leuk als mensen er ook daadwerkelijk mee aan de slag gaan. En het kan best nog eens een uitdaging zijn om mensen zover te krijgen. Zo vanzelfsprekend als de techniek kan zijn voor mensen die het bedenken, of mensen die er hun vak van hebben gemaakt, zo wazig en onduidelijk kan het zijn voor iemand die er helemaal geen kaas van gegeten heeft. Bij Wortell snappen wij dat. Dat het gebruik van bijvoorbeeld OneDrive of SharePoint niet altijd even makkelijk is. Sterker nog, dat je vaak begint met uitleggen WAT het eigenlijk is.

Adoptie, dat is toch hetzelfde als trainen?

Tuurlijk, het trainen van medewerkers omvat een groot deel van Adoptie. Maar het is zeker niet het enige dat erbij komt kijken. Wat dacht je bijvoorbeeld van communicatie richting de gebruikers over het feit dat er nieuwe technologie gebruikt gaat worden? De manier en het moment waarop je de boodschap brengt kan al heel bepalend zijn voor de latere ingebruikname ervan. Het is dus echt handig om goed na te denken over welke communicatiemiddelen je wanneer gaat inzetten bij het overgaan op een nieuwe technologie. Tot wie ga je je richten en op welke manier? Betrek je leidinggevenden of medewerkers op de werkvloer of beiden? Wie ga je wat vertellen? En van wie moet de boodschap komen?

Enthousiast

Om medewerkers zover te krijgen om nieuwe technologie ook echt te gaan gebruiken is het vaak nodig een heuse gedragsverandering te bewerkstelligen. Hoe ga je iemand zover krijgen dat hij aan de slag gaat met iets dat door jou of door wie dan ook bedacht is? Dat is een heel proces. Er zijn een aantal manieren om medewerkers over de streep te trekken. Zo is er de mogelijkheid om te werken met zogenaamde ambassadeurs. Medewerkers die als eerste enthousiast zijn over de nieuwigheden, geef je extra informatie. Niet alleen informatie over hoe de techniek werkt, maar ook over hoe de aanpak van de overgang eruit ziet. De ambassadeurs worden dan een soort vertegenwoordigers van de nieuwe techniek. Zo creëer je peers waar andere medewerkers een voorbeeld aan nemen. Als er één schaap over de dam is….

Fasenaanpak – Adaptie,Adoptie

Vaak is het zo dat aan het implementeren van nieuwe techniek ook een nieuwe, andere werkwijze vast zit. Het is menseigen om niet zo happig te zijn op nieuwe dingen. Zeker niet op nieuwe werkwijzen: ”Waarom zou ik het anders doen? Ik doe het al jaren op deze manier. En dat gaat prima.” Tja, dat klinkt natuurlijk logisch. Het hoeft niet te betekenen dat je huidige werkwijze niet ‘prima’ is. Het kan alleen wel zo zijn dat als je ziet wat de mogelijkheden zijn, je een werkwijze ontdekt die nog veel meer dan ‘prima’ is! Wat vaak helpt is een gefaseerde aanpak. We laten eerst medewerkers wennen aan de nieuwe techniek. Dus ze werken op dezelfde manier als dat ze deden, maar dan met nieuwe technologie. Deze fase noemen we Adaptie. Als medewerkers dat onder de knie hebben, gewend zijn aan de nieuwe ‘look en feel’ en het een en ander al geleerd hebben, introduceren we fase 2. Dan begint het natuurlijk pas echt en laten we werkwijzen zien die passen bij de nieuwe technologie. Deze fase noemen we Adoptie. Dus we gaan op een gefaseerde manier van Adaptie naar Adoptie. Zo geef je mensen de tijd om te wennen en langzaam open te gaan staan voor het nieuwe dat op hun pad komt.

Wil je graag een nieuwe technologie introduceren bij jouw organisatie en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Ik en mijn collega’s helpen je graag!

 

 

Deel je enthousiasme