Automatisering door online bots in de zorg

Bots inzetten voor webcare

Een van de voordelen van webcare in het algemeen – en zeker ook in de zorg – is dat je gemakkelijk inzicht krijgt in het soort vragen waar cliënten/patiënten mee binnenkomen. Inmiddels is op deze manier duidelijk geworden dat het gros van de vragen aan zorginstellingen niet echt gaat over gezondheid, maar over heel praktische zaken: hoe laat zijn jullie open? Waar zitten jullie locaties?

Vragen die ook prima online afgehandeld kunnen worden door een bot, zodat de zorgverleners die werken in de webcare meer tijd overhouden voor de complexe vragen die ook binnenkomen

Moetiknaardedokter.nl

Inmiddels werken wij met Wortell ook aan online bots die zorginhoudelijke vragen kunnen beantwoorden. Dit doen wij samen met het team van Moetiknaardedokter.nl

Moetiknaardedokter? is nu nog vooral een klassieke app. Je vult je leeftijd en geslacht in, klikt op het lichaamsdeel waar je last van hebt en vervolgens krijg je vragen die je helpen om de vraag te beantwoorden of (en zo ja wanneer) je naar de dokter moet.

“Maar waar we uiteindelijk naartoe willen is een interactieve chatbot, die iedere zorgverlener kan inzetten via diverse kanalen zoals de website, app, maar ook via Facebook-Messenger.

Een slimme interface en back-end

De triage van Moet ik naar de dokter? is als enige digitale zelftriage medisch inhoudelijk gevalideerd door het Nederlands Huisartsengenootschap (NHG). Wat wij doen is nadenken over een slimme interface en de back-end voor de bot die zinsconstructie en taaleenheden herkent (“ik heb pijn aan mijn knie…”) en daar dan op de juiste wijze op doorvraagt.

Het uiteindelijk advies kan dan uiteenlopen van een zogenaamd zelfzorgadvies tot: “even aankijken”, “morgen naar je eigen huisarts”, “contact opnemen met de huisartsenpost”, of “direct 112 bellen” bij een hoge urgentie. Bij het zelfzorgadvies wordt tevens verwezen naar de juiste informatie op Thuisarts.nl

Bots met emoties

Hoewel het zeker in de zorgsector belangrijk is om duidelijk te communiceren dat patiënten/cliënten contact hebben met een bot en niet met een mens, zijn we nu ook bezig om de Moetiknaardedokter-bot zo te programmeren dat emoties kunnen worden herkend, waarop vervolgens ook de toon kan worden aangepast. De bot levert (wanneer nodig) ook automatisch de adres- en contactgegevens van de dichtsbijzijnde huisarts en Spoedpost.

Maak je eigen bedrijfsbot met onze BOT-a-thon

De Moetiknaardedokter-bot is een goed voorbeeld van hoe steeds complexere, interactieve B2C communicatie kan worden geautomatiseerd. Maar ook binnen andere (niet-zorggerelateerde) organisaties worden al volop bots gebruikt, bijvoorbeeld om interne HR-, webcare- en servicedesk processen nog gebruiksvriendelijker te maken.

Ben jij nieuwsgierig geworden naar wat bots voor jouw organisatie kunnen betekenen? Ons Team Web verzorgt regelmatig “BOT-a-thons” voor bedrijven.

Wij komen dan twee dagen inhouse om samen met jullie te kijken binnen welke processen een bot zou kunnen bijdragen aan het stroomlijnen van communicatiestromen – en werken stap voor stap een structuur uit voor een bot die, wanneer gewenst, ook echt live kan worden gezet.

Neem voor meer informatie hierover contact op met Rob Kostermans via Rob.kostermans@wortell.nl

Deel je enthousiasme