Ga naar content
Zoek op onderwerpen, blogs, diensten etc.

Bring-your-own-device-beleid: doen of niet doen?

Wie ‘de moderne werkplek’ zegt, zegt ‘BYOD’ (een afkorting van ‘bring your own device’). Sommige organisaties gebruiken BYOD als een heuse hypeterm en verbinden er veel verwachtingen aan. Zij denken dat een BYOD-beleid — waarbij medewerkers hun devices én bijbehorende hardware gedeeltelijk of volledig zelf mogen uitzoeken — een absolute noodzaak is. Maar is dat eigenlijk wel zo?

Hoewel het absoluut nodig is om bewust te bepalen hoe je omgaat met devices, heeft niet elke organisatie baat bij een BYOD-beleid. Wil je eens onderzoeken hoe dit bij jou zit? Wij zetten drie voordelen én drie nadelen van een BYOD-beleid voor je op een rij!

Voordeel #1: Een gedeeltelijk BYOD-beleid is mogelijk

Het BYOD-concept is flexibel. Je kunt medewerkers bijvoorbeeld alleen hun eigen mobiele devices laten uitzoeken. Zo geef je hen de vrijheid om kleinere taken te verrichten op de smartphone van hun voorkeur. Tegelijkertijd houd je het grootste gedeelte van de werkplek uniform en kan je dit goed beheersen.

Voordeel #2: De medewerker gebruikt devices met meer plezier

Als je de verantwoordelijkheid voor het uitzoeken van devices bij medewerkers legt, geef je ze een stukje keuzevrijheid. Zij gaan voor het device waarmee ze het prettigst werken (bijvoorbeeld een Android-telefoon of een iPhone). Daardoor gebruiken zij het met meer plezier.

Voordeel #3: Je bevordert duurzaamheid én bespaart kosten

Als je een solide BYOD-beleid opstelt, gebruik je minder devices en geef je minder uit. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer medewerkers hun privételefoon op de werkplek gebruiken. Of wanneer je met externen werkt en geen laptop voor hen hoeft aan te schaffen. Dat is goed voor je MVO-doeleinden én voor je budget!

Nadeel #1: Het beheren van devices is complexer

Als je medewerkers met allerlei verschillende devices werken, maakt dit het beheer een stuk ingewikkelder. Met welke devices heb je allemaal te maken? Hoe kwalificeer je deze? En hoe behoud je de grip? Het beantwoorden van zulke vragen is een complexe taak.

Nadeel #2: Je moet goed nadenken over juridische vraagstukken

Wie is de eigenaar van de data die op een device staat? En als medewerkers hun eigen devices mogen gebruiken, wat doe je dan als deze kapotgaan? Het is belangrijk om dit soort zaken juridisch goed in te regelen. En dat kan veel werk vergen.

Nadeel #3: Extra beveiligingsmaatregelen zijn onontbeerlijk

Als je werkt volgens het BYOD-concept, gebruiken medewerkers hun devices buiten de kantoormuren. Op deze devices staat echter wel bedrijfsdata. Wat doe je als die plotseling verdwijnt? En hoe ga je om met een onverhoopte hack? Het moge duidelijk zijn: als je kiest voor een BYOD-beleid, staat je het nodige te doen qua beveiliging.

Past een BYOD-beleid bij jou?

Samengevat: een BYOD-beleid is niet voor iedereen. Het moet passen bij jouw organisatie en je manier van werken. Wil je eens bespreken op welke manier jij het best met devices kunt omgaan? Neem gerust contact met ons op.