Als het niet lukte met die Rubik's kubus, dan waren de reacties van kinderen en volwassenen al even divers: van het luchtig ophalen van schouders tot het agressief in de hoek gooien.
Rubik's kubus vs Office 365
Dat laatste doen volwassen medewerkers gelukkig niet. Tenslotte zijn we geen kinderen meer als we de werkvloer op gaan. En toch zien we soortgelijke patronen als mensen geconfronteerd worden met Office 365 zónder een gedegen adoptie aanpak. We hebben maar beperkt tijd én zin om ons in nieuwe dingen te verdiepen.
Andere prioriteiten
Adoptie Consultants worden regelmatig geconfronteerd met een IT-afdeling, die het nut en de noodzaak van adoptie niet inziet, maar vervolgens wél teleurgesteld is dat “De Business” “Het” niet gebruikt. Vaak is men vergeten dat de collega's aan de ontvangende kant heel andere prioriteiten hebben.
Vergeet de eindgebruiker niet
Waar de IT-er vaak tot de groep “Ik blijf net zo lang proberen tót het lukt” hoort vergeet hij dat de eindgebruiker eerder tot één van de andere twee groepen hoort. En dat is juist goed! Als alle collega's nét zo IT gedreven waren als IT-ers, dan werd al het andere werk niet gedaan. En als ik in een ziekenhuis lig heb ik liever een verpleegkundige aan het bed, dan achter de computer.
Begin bij de mens
Een goede adoptieaanpak, klein of groot, begint daarom altijd bij de
mens die het gebruikt. En ja, daarvoor moeten we ook écht met mensen praten. Want als we daarin investeren, dan zorgen we er samen met IT voor dat we de juiste focus en de juiste doelen stellen. Denk weer even terug aan die Rubik's kubus. Heb je zelf genoeg aan een
snel overzicht zoals een Quick Reference Card, een
uitgebreid, stap-voor-stap handleiding mét video of iets daar tussenin? En geeft je buurman hetzelfde antwoord als jij? Waarschijnlijk niet.
Ik stel voor dat we van RUBIK een afkorting maken:
Rol Uit Bij Individuen (slaagt)
Kansrijk
En dat ene wonderkind werkt daar vast graag aan mee, want een leuk speeltje zet je nooit zomaar aan de kant!