Ga naar content
Wij zijn de #1 Microsoft partner van Nederland
header_top_slogan_short
Console Werken bij

Digitale Transformatie en Data Lake, dé thema's op Microsoft Envision

Blogs
2-10-2017
Deze week waren mijn collega Jaïr en ik bij een evenement van Microsoft in Orlando: Microsoft Envision. Het evenement stond volledig in het teken van digitale transformatie en vond tegelijkertijd plaats met Microsoft Ignite. In tegenstelling tot Ignite, wat vooral een technisch evenement is, is Envision bedoeld voor mensen uit de business en dan met name hoger management en directie.

Digitale Tranformatie

Met digitale transformatie wordt gedoeld op het feit dat IT meer en meer core business wordt voor ieder bedrijf. Het wordt steeds moeilijker voor grote, traditionele bedrijven om concurrerend te zijn. Vanwege de brede beschikbaarheid van cloud diensten is de drempel om een nieuw bedrijf te beginnen nog nooit zo laag geweest en dus is er in potentie iedere dag een nieuwe start-up, die je bestaande businessmodel teniet kan doen. Kijk naar een aantal grote retailers in Nederland of bijvoorbeeld de taxibranche. De manier om de concurrentie aan te kunnen gaan is door de mindset van de organisatie te veranderen naar wat Satya Nadella een “growth mindset” noemt. Een mooie quote die ik heb opgeschreven:
“If we don’t disrupt ourselves, we will be disrupted”
Met andere woorden, ook al heb je een mooi product, je kunt het je niet veroorloven om achterover te leunen. Voortdurende innovatie en verandering moet onderdeel worden van het DNA van het bedrijf om te kunnen overleven.

Data Lake

Een ander belangrijk thema tijdens het evenement was het gebruik maken van de almaar groeiende hoeveelheid data, het zogenaamde data lake en aansluitend natuurlijk hoe we hier op een verantwoordelijke en veilige manier mee om moeten gaan. We verzamelen steeds meer data over klanten en het gedrag van klanten. Door gegevens uit alle verschillende systemen te consolideren in één cloud platform, kunnen we de data inzetten om klanten beter te bedienen. Dat geldt niet alleen voor externe klanten, maar ook voor interne medewerkers.

Finance, Retail, Health care & Manufacturing

Bij het evenement hadden we speciale aandacht voor een aantal specifieke branches: finance, retail, health care en manufacturing. Bij retail ging het vooral over hoe je big data en IOT toepassingen kunt inzetten voor een verbeterde beleving van klanten in online en fysieke winkels. In health heb ik mooie toepassingen gezien van mixed reality aan het bed van patiënten thuis, waardoor ze bijvoorbeeld niet of minder naar een ziekenhuis hoeven te reizen. Zo zijn er legio voorbeelden te noemen en ook vanuit het publiek werd er gretig meegedacht. Kortom een bijzonder inspirerende week. Bij Wortell hebben we een aantal producten rondom digitale transformatie. Zowel op het gebied van visievorming en transformatie van de IT organisatie, als innovatie en het implementeren van nieuwe technologie. Wij vinden dat je met technologie het verschil kunt maken. Er samen verder over praten? Dat kan! Mail mij mark.prijs@wortell.nl.