Ga naar content
Zoek op onderwerpen, blogs, diensten etc.

Mijn indruk van de Surface Duo

Net als een aantal andere collega's heb ik de nieuwe Surface Duo van Microsoft mogen testen. Ik heb het apparaat eerder dan afgesproken doorgegeven aan de volgende collega. Is het dan een slecht apparaat? Zeker niet. Is het een topper? Weet ik nog niet...

Het eerste gebruik

We hebben afgesproken dat we de Duo steeds doorgeven alsof het een nieuw apparaat is, dus helemaal gereset naar fabrieksinstellingen. Dat betekent dat we vanaf dag 1 mogen uitvogelen wat wel en niet goed werkt.

Voor de mensen die mij niet kennen: ik ben geen IT pro maar een typische business IT gebruiker.

De Surface Duo maakt gebruik van Android. Als iOS gebruiker heb ik daar geen ervaring mee. Microsoft heeft daarop verder geborduurd en je merkt dat met het instellen ook. Gebruikers van Android zullen hier snel doorheen lopen. Wat mij opviel is dat ik bij het instellen eerst een Google account moet invoeren (gelukkig heb ik dat) om Android op te zetten. Als je daarmee klaar bent wordt direct het registatie proces (om het zo maar te noemen) voor de Microsoft spullenboel opgestart. Dus, daarna word je gevraagd met een Microsoft account in te loggen. Ik probeerde dit te doen met mijn Wortell account maar dat kon niet! Dan is het ineens hard graven in de catacomben van je hersenen wat ook alweer dat Hotmail account was van vroeger (je weet wel, uit de MSN tijd!). Ik vond dat raar want bijvoorbeeld Microsoft Teams, Office en Outlook staan allemaal al op het apparaat als je deze opstart. Wie gebruikt er met een privé nou Microsoft Teams?

Gelukkig een goed geheugen dus dat lukt wel. Een nadeel voor mij is dat ik direct 1.214 ongelezen spam berichten had staan in de Outlook app... :-)

In mijn geval wilde ik natuurlijk graag testen hoe ik deze Surface Duo kan gebruiken in mijn dagelijkse werkzaamheden. Heel eerlijk: voor een telefoon vind ik de Duo echt te groot. Ik heb zelf een iPhone 11 en dat vind ik al aan de grote kant. 

Om je zakelijke Office applicaties te gebruiken moet je dus nóg een keer inloggen met je zakelijke gegevens. Op zich gaat dat makkelijk, snel en hoeft dat maar 1 keer. Voor een organisatie die dit soort apparaten gaat aanbieden aan medewerkers moet je dat echt goed regelen want ik voorzie grote uitdagingen als mensen dit allemaal zelf moeten gaan doen. (Kijk eens naar Work van Wortell hiervoor).

Het verbinden van de Pen voor het bedienen van de schermen gaat allemaal heel envoudig, zolang je weet hoe het moet. Ik moest het even navragen: een nieuw apparaat Pairen bij Bluetooth en dan de knop 5 seconden ingedrukt houden does the trick. Het zal wel. Van mij mag dat wat pro-actiever van de software worden aangeboden, maar wie ben ik.

Goed, we zijn operationeel

Mooi, hij doet het! Eerlijk is eerlijk, het is gewoon echt wel een tof apparaat. Het zit goed in elkaar en de 2 schermen werken best heel goed samen, zeker voor een eerste versie. Danny geeft dit in zijn video ook aan. Meestal duurt het 2 of 3 versies voordat een nieuw soort apparaat (wat dit inderdaad echt is) heel goed wordt. Ook de Microsoft apps zijn gewoon van supergoede kwaliteit en werken prima. De snelheid van het apparaat blijft wat achter maar goed, laten we niet te kritisch worden en van een beetje onthaasten is nooit iemand slechter geworden.

Al met al zou je dus zeggen: in orde. Toch greep ik meestal naar mijn telefoon of mijn laptop. Toegegeven, mijn iPhone is natuurlijk mijn primaire apparaat maar ik vond het zelf handiger om daarmee even snel te reageren op een Teams chat dan via de Duo. En dat is opvallend want de Duo heeft een op het eerste oog slimme feature op dit vlak. Als je het apparaat draait krijg je namelijk op het bovenste scherm de Teams chat en op het onderste scherm een toestenbordje. Dat klinkt als een superslimme oplossing. Voor mij, in de praktijk, is dat toetsenbordje gewoon te klein. Je kunt er niet handig met 2 handen/vingers op typen. Waarschijnlijk wen je hier wel aan trouwens.

Toch kan ik me heel goed voorstellen dat voor sommige beroepsgroepen dit apparaat megagoed werkt. Als je veel onderweg bent en daarbij administratieve handelingen (kleine handelingen!) moet uitvoeren zoals het registeren van een bezoek of naslag doen in een dossier bijvoorbeeld kan dit heel goed werken. 

Het zijn echt 2 schermen

Ook de moeite waard iets over te zeggen is de bruikbaarheid van die schermen. Want het zijn er echt 2. Ze werken goed samen en dat gaat vrij vloeiend. Je moet er aan wennen, want iconen van apps veranderen ook van plek, maar het werkt wel. Je kunt het apparaat dus voor veel doeleinden gebruiken in verschillende standen. Het is zelfs mogelijk een app op beide schermen te slepen waardoor de 2 schermen fungeren als 1. Bijvoorbeeld voor het bekijken van een video of het lezen van een document. Maar dan heb je écht een hele dikke vette spleet door dat scherm lopen. Ik heb er niet aan kunnen wennen en bleef me eraan storen. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat die apparaten met 1 scherm wat je kunt vouwen heel blijven. De tijd zal het uitwijzen.

Dus?

Het is geen telefoon. Het is geen tablet. Het is geen laptop. En toch kun je voor al deze doeleinden enigszins uit de voeten met dit apparaat. Net wel of net niet zal per persoon verschillen. Ikzelf had graag een Windows 10 versie gezien op dit apparaat. Natuurlijk kunnen we gebruik maken van Windows Virtual Desktop en dat werkt geweldig, check dit verhaal van Freek Berson maar even.

ps.

De achtjarige was er wel erg blij mee want TikTok deed het als een malle. Ondanks de beroerde camera. :-)

Meer over Werkplek

Blogpost / 16-10-2020

Werken met een lastig lichaam

Lees in deze blog het bijzondere verhaal van Remko Brilman, over hoe iedereen een baan verdient. Ook als zij een lastig lichaam hebben. 
Blogpost / 14-10-2020

Windows Virtual Desktop maakt thuiswerken makkelijk

Thuiswerken is geen keuze, het is noodzaak. Toch hebben niet alle medewerkers thuis ook toegang tot alle applicaties en gegevens. Daarvoor moeten ze t...
Blogpost / 2-10-2020

De flexibele werkplek voor het nieuwe normaal

De manier waarop we werken en met elkaar samenwerken is de afgelopen maanden drastisch veranderd. Thuis en onderweg werken is meer norm dan uitzonderi...
cloud security
Blogpost / 10-9-2020

E-book Remote Everything

‘Hoe ziet de werkplek eruit?’ Gedurende een lange periode hadden we een duidelijk beeld van het antwoord op die vraag. Lees het in dit e-b...
Blogpost / 18-8-2020

In-partnership werken aan de beste Moderne Werkplek met Liquit

Liquit en Wortell gaan een strategisch partnership aan om klanten een nog betere Moderne Werkplek ervaring te kunnen bieden.
Blogpost / 27-3-2020

Ergonomie op de werkplek: zo stel je ook jouw thuiswerkplek goed in

Een onderdeel dat vaak vergeten wordt als bedrijven thuiswerken.