Ga naar content
Wij zijn de #1 Microsoft partner van Nederland
header_top_slogan_short
Console Werken bij

Moderne outsourcing in de praktijk: mijn eendaagse interne stage bij Wortell

Vanuit Wortell verzorgen we steeds meer grote outsourcingstrajecten bij klanten. Daardoor is onze organisatie aan het veranderen. Binnen onze kantoormuren zitten wij niet stil. We regelen van alles in om een optimale uitvoering te realiseren. Benieuwd hoe dat eraan toegaat? Guido Ploum licht een tipje van de sluier!

Een kijkje in eigen keuken

Stage lopen: is dat niet alleen iets voor studenten? Niet als je bij het team van Wortell hoort. Onze oprichter en algemeen directeur loopt één dag per maand stage bij een van onze klanten om te ervaren hoe het leven op de werkvloer eruitziet. En onlangs was het mijn beurt om weer heel even stagiair te zijn. Voor één dag kroop ik uit mijn rol als salespersoon om als leergierige quasi-student mee te lopen met onze interne afdelingen. Ik kreeg een kijkje in eigen keuken: mijn collega's lieten mij zien wat er allemaal speelt, zodat ik dit – vanuit mijn commerciële positie – nóg beter kan uitleggen aan onze klanten. Zo'n interne stage draagt bovendien bij aan het vergroten van onderling begrip en respect, een aspect waar we bij Wortell veel waarde aan hechten..

In deze blog deel ik de belangrijkste inzichten die ik tijdens mijn interne stage heb opgedaan!

Eyeopener: bij volledige ontzorging komt véél kijken

De stagedag kende een klassieke aftrap. Zoals het een student betaamt, meldde ik mij te laat bij mijn stagebegeleider. De reden was minder studentikoos: ik moest onverwacht telefonisch overleg plegen met een klant. Een waterdicht excuus, dus het werd mij vergeven. Het leren kon beginnen!

Mijn collega's, die ik al jaren ken, zaten klaar om mij de processen van a tot z uit te leggen. Als een echte stagiair werd ik hier stap voor stap doorheen gepraat. Vervolgens woonde ik een klantoverleg bij en keek ik mee met systemen. Om de zoveel uur werd ik 'overgeheveld' naar een andere collega, zodat ik het werk goed kon ervaren.

De dag was een echte eyeopener. Vanuit commercie kan er soms wat makkelijk worden gedacht over interne werkzaamheden, maar de praktijk heeft uitgewezen dat deze behoorlijk ingewikkeld zijn. Van certificeringen tot het nauwkeurig vastleggen van processen: er komt ontzettend veel bij kijken.

Wat mij erg heeft verbaasd, is dat er zoveel contactmomenten zijn. Zo houdt het team een dagelijkse stand-up om de klant zo optimaal mogelijk te helpen en hebben mijn collega's veel face-to-face-contact met klanten, bijvoorbeeld door bij hen op locatie te werken. Door dit vanuit vaste klantteams te doen, geven zij invulling aan het concept van volledige ontzorging.

De handen ineenslaan op basis van vertrouwen

Mijn interne stage is voorbijgevlogen. Aan het eind van de dag was ik ietwat overweldigd door alle informatie. Mijn collega's doen pittig werk en daar heb ik niet altijd bij stilgestaan. De stage heeft mij meer inzicht gegeven in wat er allemaal nodig is om onze klanten te helpen: veel afstemming, heldere afspraken, regelmatig contact met collega's en uitstekende communicatie met de klant. Al deze elementen zijn cruciaal, omdat het vaak gaat om meerjarige trajecten. Dit betekent dat je de handen ineenslaat op basis van vertrouwen.

Als ik mijn collega's zo zie, hanteren zij een solide aanpak. De opgedane kennis neem ik voortaan mee in mijn dagelijkse werkzaamheden. Ook die gaan er door mijn interne stage op vooruit!

Na de positieve uitkomsten van deze stagedag heb ik de smaak te pakken gekregen. Ben jij een klant van Wortell en wil je mij meer inzicht geven in jouw dagelijkse reilen en zeilen? Misschien kan ik eens een dagje met je meelopen. Ben je nog geen klant en wil je in gesprek gaan over een mogelijke krachtenbundeling met Wortell? Neem gerust contact met me op. Ik deel mijn inzichten graag met je om te bespreken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.

Giarte-onderzoek: Wortell komt als winnaar uit de bus!

Danny Burlage
Onze auteur

Guido Ploum

Als sectormanager voor de zakelijke dienstverlening help ik organisaties bij hun digitale transformatie. Ik heb een duidelijke focus op de levering van waarde aan klanten op een pragmatische en collaboratieve manier.