Ga naar content
Zoek op onderwerpen, blogs, diensten etc.

Office 365 Groups, updates en een stap dichterbij de vervanging van de teamsite

Blogs
27-3-2015

In mijn vorige blog vertelde ik hoe scherp ik de diverse communicatiekanalen van Microsoft in de gaten hou om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. Vorige week kwam daar eentje om in de gaten te houden bij: Het Office 365 Message Center. Dit message center komt wel eens voorbij in de Microsoft examens die ik doe, maar ik heb niet altijd toegang tot de admin portal van een Office 365 omgeving dus kwam ik er niet al te vaak. Toevallig zit ik nu bij een klant waar ik dit wel heb en daar zie ik toch regelmatig berichten voorbij komen die, vaak tenant specifiek, aankondigen welke zaken er gewijzigd worden. Deze komen niet altijd voorbij in de Office 365 Roadmap of Office Blogs.

Zo kwam vorige week een bericht voorbij over Office 365 Groups:

We're releasing a new feature to enhance your Office 365 Groups experience, called Group Notebook. You'll find the notebook In the '...' menu in the group header, and you'll be able to jump right into the notebook from any of our other groups experiences (conversations, files, etc.). We know the site notebook is a great feature in team sites, so we're excited to bring it to more users through Office 365 Groups.

Dit combineert één van mijn favoriete Microsoft producten (OneNote) met een product wat mijn interesse steeds meer opwekt.

Waarom OneNote mijn favoriete product is hoef ik hopelijk niet te vertellen, dat hebben jullie hopelijk zelf ook al ervaren.

Office 365 Groups vind ik steeds interessanter worden vanwege de mogelijkheden die het volgens mij kan bieden. Al tijden loop ik er tegenaan dat ik mijn eindgebruikers geen makkelijke manier kan bieden om zelf een digitale samenwerk omgeving te starten. Dit proces omvat vaak maatwerk, omwegen, handmatige acties van een IT’er en uiteindelijk krijgt de gebruiker veel te veel functionaliteit terwijl hij eigenlijk gewoon een plek wilde om zijn documenten op te slaan, conversaties te delen en aantekening te maken. Office 365 Groups stelt gebruikers in staat om zelf, snel en gemakkelijk een digitale samenwerksite op te zetten. Zonder tussenkomst van anderen of gedoe met rechten en levert precies wat de gebruiker nodig heeft.

Dit maakt de gemiddelde SharePoint beheerder die ik spreek wel een beetje zenuwachtig. Wildgroei, gebrek aan controle en capaciteit zijn dan vaak de tegenargumenten. In het begin was het inderdaad lastig om Groups te beheren, maar inmiddels zijn er goeie beheertools in de Admin portal te vinden en dit zal met het volwassen worden van dit product en de feedback die we aan Microsoft geven alleen maar beter worden en waarom leggen we de verantwoordelijkheid niet gewoon wat meer bij de eindgebruiker. Deze worden namelijk steeds beter en zelfstandiger in IT en willen zelf hun zaakjes regelen.

Ook voor de eindgebruiker raakt Groups steeds verder geïntegreerd in de Office 365 interface. Sinds kort is Groups ook buiten het warme nest van Oulook geraakt en heeft zijn weg gevonden naar de Suitebar. De functionaliteit werkt nog niet helemaal, maar het geeft wel een idee van wat Microsoft er mee wil bereiken.
GroupsIcoontjeInSites

Wat mij betreft is Office 365 Groups hard op weg om de oude bekende SharePoint teamsite van zijn troon te stoten. Hebben we dan straks de teamsite niet meer nodig? Nee, ik denk van niet. We zullen steeds meer sites voor een specifiek proces of doel (of Workload in Microsoft termen) ontwikkelen. Kijk maar naar de portalen die Microsoft aan het ontwikkelen is. Die grote, onoverzichtelijke fileshare vervangers behoren straks eindelijk tot het verleden.

Wil jij ook je bedrijf een gemakkelijke digitale samenwerkplaats bieden dan help ik je daar graag bij! Neem contact met mij, of met Wortell op en dan helpen we je op weg!