Ga naar content
Wij zijn de #1 Microsoft partner van Nederland
#1 Microsoft partner van NL
Console Werken bij

In één oogopslag Dunamare’s locatie-informatie met LOCATR

Blogs
13-2-2018

Dunamare onderwijsgroep

Dunamare is een onderwijsgroep met vierentwintig scholen op drieëndertig locaties in zeven gemeentes. Ongeveer 14.000 leerlingen volgen hier verschillende soorten onderwijs: van praktijkonderwijs tot gymnasium. “Alle scholen hebben hun eigen website. Vanuit de onderwijsgroep bieden wij een overkoepelende website met alle adressen. Toegankelijk overzicht van alle locaties - voor de websitebezoeker en voor beheerders bij afdeling Communicatie - is hierin ons speerpunt.” Aan het woord is Bastiaan Groeneveld, IT-manager bij Dunamare.

Vraag naar locaties

“Uit onze logs blijkt dat de website van Dunamare het meest wordt bekeken voor onder andere de adressen van aangesloten scholen. En dan met name door leveranciers en externe relaties, want ouders en leerlingen kijken eerder op de schoolwebsite. De locatieweergave willen we, zeker door het grote aantal locaties, op fraaie manier goed in beeld brengen.” Dunamare koos in eerste instantie voor Google Maps. “Dit geeft een goed totaaloverzicht, is bij de meeste mensen bekend en dus makkelijk te interpreteren. Maar er zitten wel beperkingen aan de beheerkant. Als je iets op maat wilt maken of wijzigingen wilt doorvoeren voor gebruik op de eigen website, ben je altijd afhankelijk van een programmeur.”

Beheer in eigen hand

Dunamare ging daarom op zoek naar een alternatief, waarbij de focus lag op toegankelijk beheer van de locaties zonder in te leveren op het visuele eindresultaat. De websitebezoeker moet namelijk snel alle adressen van de verschillende scholen op kunnen zoeken. Wortell bood de oplossing: LOCATR. Dit is een interactieve kaart waarop locaties worden getoond, bijvoorbeeld voor op de website of intranet. Het uiterlijk van de kaart lijkt op Google Maps. De applicatie heeft echter een extra schil eromheen zodat medewerkers van afdeling Communicatie de locatie-informatie kunnen beheren. Dit doen zij via een goed beveiligde portal, gekoppeld aan de Microsoftomgeving van Dunamare. “We hoeven slechts een paar velden in te vullen om een locatie aan de kaart toe te voegen. De stijl en kleuren van de kaart kiezen we zelf. En per school kunnen we een categorisering toekennen: bijvoorbeeld PO-school, VO-school of kantoor. Ook kunnen omschrijvingen en afbeeldingen eenvoudig worden toegevoegd en hebben we grip op het gebruikersbeheer."
"We hebben zo zelf in de hand hoe de informatie wordt gepresenteerd.”

Toekomstige features LOCATR

Interaction Designer Tibor Dujmovic van Wortell heeft LOCATR uitgewerkt toen hij de vraag vanuit verschillende klanten kreeg. Er was behoefte aan een simpel, centraal punt waar locatie-informatie kan worden geplaatst en dat vervolgens kan worden uitgelezen door gekoppelde systemen. “In principe is elke denkbare koppeling mogelijk: op dit moment is er een API beschikbaar die de ingevoerde locaties teruggeeft. We zijn ook bezig met de mogelijkheid om afgeschermde data in LOCATR op te nemen.” De applicatie is volop in ontwikkeling en te gebruiken voor meer dan vestigingsinformatie. “Het is een centraal systeem voor alle locatiegegevens. Bijvoorbeeld om na te gaan waar assets zijn: zoals auto’s, bouwmaterialen of andere spullen. LOCATR kan worden gekoppeld met het voorraadsysteem voor live-inzicht. Waar bevindt een item zich op een bepaald moment in de tijd?”. De huidige applicatie bevat features zoals een filter, zoekfunctionaliteit en de optie om de kaart weer te geven in de eigen huisstijl. “In de doorontwikkeling willen we dat beheerders locaties kunnen verrijken. In geval van Dunamare bijvoorbeeld met het aantal leerlingen per school, aanwezigheid van (tijdelijke) dependances en meer van dat soort specifieke informatie. En toegankelijkheid is belangrijk: voor de gebruiker en voor de beheerder. Het moet een kwestie zijn van een paar velden invullen en klaar ben je.”

Bekijk het gebruik van LOCATR door Dunamare op de website van de onderwijsgroep.