Ben jij (Wortell) Ready voor de laatste trends?
Technologietrends volgen elkaar sneller dan ooit op. Van AI en security tot productiviteit en cloud: de ontwikkelingen zijn bijna niet bij te houden. Als organisatie kamp je met één cruciale vraag: ‘Wat betekent dit allemaal voor ons?’
In deze blog praten we met Worteller Jaïr Hokstam -AI Strategy Lead bij Wortell over trends die anno 2025 voor elke organisatie relevant zijn. We trappen af met het onderwerp van gesprek in de huidige samenleving: AI.
Van experiment naar inbedding in het bedrijfsleven
“Eind 2023 begonnen de eerste vormen van generatieve AI disruptie te veroorzaken binnen organisaties,” zegt Jaïr, die ons vliegensvlug door de recente AI-geschiedenis heen praat. “Veel medewerkers gingen ermee experimenteren. Dit gebeurde vooral op individueel niveau: ze sloten een abonnement af en bekeken welke vraagstukken ze ermee konden oplossen.”
Waar 2023 een jaar van uitproberen was, zagen we in 2024 en 2025 een vertaalslag naar de praktijk plaatsvinden. Jaïr: “In 2024 brachten mensen hun bevindingen in productie. Dit jaar is er sprake van een ingrijpende kanteling: AI wordt ingebed in bedrijfsprocessen en gaat waarde leveren aan de organisatie. Een hele belangrijke beweging, want hiermee incorporeren we AI blijvend in het bedrijfsleven.”
Eerst waarde definiëren, dán AI strategisch inzetten
Kortom, in 2025 is het ‘AI-spectrum’ breder geworden. “Aan de ene kant is er AI op de werkplek, waarbij de focus ligt op productiviteitsverhoging en meer werkgeluk,” legt Jaïr uit. “Aan de andere kant zien we de organisaties die inzetten op datagedreven oplossingen, procesoptimalisatie en andere businessvraagstukken. Het is belangrijk om aan beide kanten te zorgen voor goede begeleiding en adoptie. Bij Wortell besteden we aandacht aan het volledige spectrum, want we zien dat er een diversiteit aan vraagstukken ontstaat.”
Een voorbeeld van zo’n vraagstuk is: ‘Waar beginnen we?’ Met de eindeloze mogelijkheden van tools als Microsoft Copilot, Azure AI en ChatGPT zien organisaties door de bomen het bos niet meer, merkt Jaïr: “Je wilt eerst een stevig fundament neerzetten, zodat alle mensen en tools startklaar zijn. Maar dan komt de uitdaging rondom waardecreatie. Want hoe meet je nu precies de waarde die AI toevoegt? Hoe weet je wat de geïmplementeerde technologie jou concreet oplevert?”
Bij het beantwoorden van dergelijke vragen zijn we geneigd om op ons gevoel af te gaan. “Mensen achten het bijvoorbeeld waarschijnlijk dat AI leidt tot tijdwinst,” zegt Jaïr. “Maar de echte vraag is wat je met de vrijgekomen tijd gaat doen. Laat je de hond een keertje extra uit? Of focus je je op het realiseren van een kwaliteitsverbetering? Uiteraard is dit een simpel voorbeeld dat de denkwijze illustreert. Uiteindelijk is iedere use case uniek. Je wilt hier een concrete waarde aan hangen vóórdat je begint. Denk aan een efficiëntieboost, kwaliteitsverbetering of meer werkgeluk. Alleen wanneer je die waarde scherp hebt, kun je strategisch bepalen hoe jij AI gaat gebruiken.”
Op naar de toekomst: start op Wortell Ready!
Doe je graag kennis en inspiratie op om de toekomst vol vertrouwen tegemoet te gaan? Kom dan op 28 oktober 2025 naar Wortell Ready. Tijdens dit evenement nemen Wortellers, maar ook Wortell-klanten en externe bedrijven je mee in de laatste trends. Inspireer, verbind, wissel kennis uit én geniet van een lekker hapje op deze unieke dag die jou klaarstoomt voor een nieuw, ongekend technologisch tijdperk!