Ga naar content
Zoek op onderwerpen, blogs, diensten etc.

Zakenvriend van KWF: Samen komen we steeds dichterbij

Wortell is niet alleen leverancier, maar ook ‘zakenvriend’ van KWF Kankerbestrijding. Zakenvrienden helpen op allerlei manieren mee om kanker de wereld uit te helpen. Er is wat dat betreft al heel veel bereikt, maar we zijn er natuurlijk nog lang niet. Wortell ging op bezoek bij KWF Kankerbestrijding. We spraken met relatiemanager Willemijn van den Berg en business consultant Pascal Lansink. We kennen bijna allemaal wel iemand met kanker en dat is ook niet zo gek als je weet dat een derde van de mensen in Nederland deze vreselijke ziekte krijgt. Willemijn van den Berg: ‘Hoewel de overlevingskans sinds de oprichting van KWF Kankerbestrijding is toegenomen van 25% naar 62% is kanker nog steeds doodsoorzaak nummer één. Niet alle vormen van kanker hebben een overlevingskans van 65%. Patiënten met bijvoorbeeld alvleesklier- of longkanker hebben een veel slechtere overlevingskans. En daarom is er nog veel onderzoek nodig. Niet alleen naar het genezen van kanker, maar ook naar de oorzaken. Dankzij onderzoek weten we onder meer dat wanneer iedereen zou stoppen met roken, er in Nederland 30% minder kanker voorkomt.’

De toekomst: immunotherapie

Op dit moment zijn er drie manieren om kanker te bestrijden: chemotherapie, bestralen en het operatief verwijderen van een tumor. Afhankelijk van het soort kanker, worden deze alleen of als combinatie ingezet. Maar dankzij onderzoek dat gefinancierd is door KWF is er mogelijk een vierde optie. In 2014 won het onderzoek naar immunotherapie de Koningin Wilhelmina Onderzoek (KWO)-prijs van twee miljoen euro. Willemijn van den Berg: ‘Immunotherapie is een geheel nieuwe manier van behandelen. Bij deze therapie wordt het eigen immuunsysteem gebruikt om de kanker te bestrijden. Met de steun van KWF kan deze therapie verder worden onderzocht en later ook toegepast. Naast het financieren van onderzoek houdt KWF zich ook bezig met het voorkomen van kanker en de psychosociale aspecten van de ziekte. Dit doet KWF door informatievoorziening en het bewust maken van de gevaren van bijvoorbeeld roken en zon. Denk aan de campagnes ‘Roken. Eigenlijk best gek, hè?’ en ‘Smeren, kleren, weren’.

Donateurs en vrijwilligers

Dit alles kan KWF natuurlijk niet alleen. Willemijn: ‘Zonder donateurs en vrijwilligers kunnen wij niet bestaan. Jaarlijks ontvangen we zo’n 140 miljoen euro aan fondsen en zetten 100.000 vrijwilligers zich in. Zo hebben we veel collectanten, is er Alpe d’HuZes en de Samenloop voor Hoop. Deze activiteiten worden volledig georganiseerd door vrijwilligers. Zelf organiseren we ook acties om nieuwe donateurs te werven, bijvoorbeeld de tv-show ‘Marathon tegen kanker’. Dit jaar hebben we daar 16.298 nieuwe donateurs mee geworven. Een geweldig resultaat!’

Ondernemen tegen kanker

‘Niet alleen particulieren kunnen zich inzetten voor KWF. Ook als organisatie kun je bijdragen aan een wereld zonder kanker. Dat kan door zakenvriend te worden van KWF. Zakenvrienden maken deel uit van de Ondernemers tegen kanker-community. Je kies dan zelf wel thema jouw organisatie steunt: darmkanker, huidkanker, longkanker of immunotherapie. We organiseren regelmatig bijeenkomsten waar een arts een presentatie geeft over een onderzoek. Inmiddels hebben we al 750 zakenvrienden mogen verwelkomen, waarvan Wortell er één is.

De ondersteuning van IT

Om efficiënter te kunnen werken en onze kosten zoveel mogelijk te minimaliseren, is KWF op zoek gegaan naar een systeem dat de interne communicatie en samenwerking nog beter kan bevorderen. Pascal: ‘Nadat we met onze mail en opslag waren overgegaan naar Office 365, besloten we ook ons intranet op deze omgeving aan te sluiten. Strategisch kozen we ervoor niets meer zelf te bouwen. We kijken wat de standaard in de markt is, wat het best bij ons past en waar we het minst onderhoud aan hebben. We willen ons namelijk focussen op IT-systemen en de doorontwikkeling daarvan, want dat is niet onze kernactiviteit. Na een selectietraject kwam Debble Workplace als beste oplossing uit de bus en zijn we de samenwerking met Wortell aangegaan om het intranet te implementeren. Het nieuwe intranet is voor ons heel belangrijk. Kennis is de golden asset van onze organisatie, Het is daarom belangrijk dat we de tools hebben om deze kennis te kunnen delen. We zijn nu ook minder tijd kwijt aan zoeken, omdat informatie vindbaar is en het naar de gebruiker gebracht wordt door de integratie met Office 365 functionaliteiten, zoals Delve. We zijn ook super blij met de sociale interactiemogelijkheden van het intranet. Binnen onze organisatie hangt een hele leuke sfeer en met Yammer kunnen we iedereen nog dichter bij elkaar brengen. Het intranet moet niet alleen nuttig zijn, maar ook leuk’.

Partnership

‘Wortell is niet alleen onze leverancier. We werken samen op het gebied van IT én Wortell is zakenvriend. Dat gebeurt met heel veel enthousiasme. Naast de maandelijkse donatie zetten de medewerkers van Wortell zich actief in voor ons en dat vind ik echt fantastisch.  Tijdens de tv-show ‘Marathon tegen kanker’ zaten ruim 20 Wortell-collega’s in het callcenter om donateurs in te schrijven. Ook komen ze vaak naar onze bijeenkomsten en heeft Willemijn een presentatie over KWF mogen geven aan alle medewerkers. Dit partnership is ons heel veel waard.’, aldus Pascal.

Van 65% naar 100%

‘KWF heeft in de afgelopen 68 jaar veel bereikt. Het aantal donateurs en vrijwilligers is enorm toegenomen, er zijn veel medische doorbraken geweest en de overlevingskans van kanker is met 40% toegenomen. Maar we zijn er nog niet. Helaas zijn er nog steeds vormen van kanker waarbij de overlevingskans maar 6% is. En daarom blijven we verder werken aan onze missie: minder mensen met kanker, meer mensen die genezen en een betere kwaliteit van leven voor kankerpatiënten.’