Ga naar content
Zoek op onderwerpen, blogs, diensten etc.

Achmea biedt klanten meer inzicht met Power BI dashboard

“Ten opzichte van concurrenten hadden wij op dit gebied een achterstand. Nu kunnen we juist op voorsprong komen. Maar dat is iets waar we steeds aan moeten blijven werken.” Productowner Maarten Cieremans en projectmanager Harold Schepers van Achmea Investment Management (IM) vertellen over hun overstap op het Power BI dashboard, een tool die helpt om complexe data inzichtelijk te maken. Nadat zij hun organisatie daar in het afgelopen jaar op hebben voorbereid, is het deze maand zover.

Beleggers inzicht geven in hun portefeuilles

Het Power BI dashboard vervangt het dashboard waar Achmea IM – een zelfstandig onderdeel van Achmea en een van de grootste Nederlandse vermogensbeheerders voor beleggers – sinds 2012 gebruik van heeft gemaakt. Met deze oude tool konden klanten op een eigen SharePoint-site elke dag een nieuwe foto van hun portefeuille zien en zo de status van hun beleggingen bekijken. “Dat was geen ideale situatie”, zegt Maarten. “Zat er ergens een fout in de gerapporteerde data, dan bleef die op het dashboard staan, want we konden de foto niet aanpassen. Daarnaast was de software weinig gebruiksvriendelijk en konden klanten er vaak niet de informatie mee vinden die zij zochten. Het doel van het dashboard – beleggers inzicht geven in hun portefeuilles – werd er dus onvoldoende mee bereikt.” Het gevolg was dat klanten voor vragen contact opnamen met Achmea, in plaats van het dashboard te raadplegen. Medewerkers zochten dan de antwoorden op en koppelden die terug. Harold: “In eerste instantie was dat voor ons nog wel te doen. Maar Achmea IM heeft er in de loop der jaren veel klanten bijgekregen. Al die vragen bezorgden ons te veel werk en het duurde dan te lang voordat we een antwoord konden geven. Bovendien past zo’n werkwijze niet in een snelle en dynamische bedrijfsomgeving.”

Verbeter je de tool, dan wordt die meer benut

Hoewel dit probleem meerdere keren intern bij Achmea IM was aangekaart, gebeurde er lange tijd niets. Maarten: “De redenering was: klanten gebruiken het dashboard weinig, dus waarom zou je daarin investeren, terwijl er ook andere zaken zijn die aandacht verdienen? Maar dat is een kip-en-ei-kwestie. Verbeter je de tool, dan wordt die meer benut.” Nadat eind 2019 was aangetoond dat een goed dashboard het bedrijf een hoop geld bespaart en drie nieuwe klanten er juist wél gebruik van maakten, kwam er bij Achmea IM toch steeds meer het besef dat op dit terrein actie nodig was. “De definitieve trigger was uiteindelijk dat er een update moest komen van de software”, vertelt Harold. “Het is zonde om dan niet meteen ook een verbeterslag te maken.” 

Voordelen voor klanten én Achmea

Harold en Maarten vroegen diverse ICT-dienstverleners om een voorstel te doen voor een oplossing. De keuze viel op het Power BI dashboard van Wortell, draaiend op het cloudplatform Azure. Maarten: “Op het eerste gezicht verandert er hiermee niet veel voor de klant, die heeft nog steeds een eigen SharePoint-site met daarop een link naar het dashboard.

Maar het Power BI dashboard geeft veel meer informatie en is voor klanten eenvoudiger te gebruiken dan de oude tool. Wil je bijvoorbeeld weten hoe het ervoor staat met je beleggingen in een bepaald land, dan klik je op de wereldkaart en de cijfers springen in beeld.”

Achmea IM kan zo een hoop klantvragen beter beantwoorden. Maar er zijn nog meer voordelen, legt Harold uit. “Deze nieuwe software is voor ons goedkoper dan de oude technologie. En het dashboard is op allerlei manieren door te ontwikkelen. Zo kunnen we op termijn met scenario’s werken waarmee je voorspellingen kunt doen. Een scenario zoals de financiële crisis van 2008. Ook kunnen we op termijn relevante wet- en regelgeving vermelden.” Een andere opbrengst ligt op het gebied van duurzaamheid, een thema dat in de afgelopen jaren in alle sectoren steeds belangrijker is geworden. “Met het nieuwe dashboard kun je bijvoorbeeld zien hoe bedrijven presteren qua klimaatrisico’s. Daar kun je als belegger op sturen”, aldus Maarten.

Hands-on-mentaliteit

Volgens planning maken eind april alle klanten van Achmea IM gebruik van het Power BI dashboard. De samenwerking met Wortell stopt daar niet. Harold: “Vanaf een on-premise server komt de data in Azure. Vanaf dat punt regelt Wortell alles wat nodig is om de informatie aan te bieden op het dashboard. Daarnaast blijven we graag met hen sparren over het ontwikkelen van nieuwe functies van de software. Daar is expertise voor nodig die wijzelf niet altijd in huis hebben, maar Wortell wel.” Over de samenwerking zijn beide mannen erg te spreken. Maarten: “Wat ik mooi vind, is dat Wortell gedachtenspinsels die je uittekent op een papiertje snel om weet te zetten in iets concreets. Daarbij komen zij vaak zelf met ideeën die helpen om je doelen nog beter te bereiken.” Harold vult aan: “De specialisten van Wortell hebben een hands-on-mentaliteit, ze zetten de schouders eronder. Ook zijn ze makkelijk te bereiken als je even wilt overleggen. Dat is prettig werken.”
 

Bekijk hier de video van Achmea. 

Data en inzicht is van groot belang voor klanten van Achmea IM

Wil je jouw organisatie slimmer maken?

De zaken slimmer aanpakken: dát is ons streven. Daarom verbinden wij bestaande data met andere databronnen. Zo krijg je namelijk verrijking en betere inzichten voor medewerkers. Daarmee kun je voorspellingen doen, waarop je als organisatie kunt anticiperen.