Ga naar content
Zoek op onderwerpen, blogs, diensten etc.

Alle hens aan Deck met Debble voor Atlas Professionals

Cases
13-8-2020
Atlas Professionals ging midden in de coronacrisis aan de slag met een nieuw intranet: Deck. De offshore recruitment- & HR-specialist sprak vooraf potentiële leveranciers. “Wat opviel, is dat een andere partij dit als een heel groot project zag. Terwijl wij dachten: keep it simple. Wij hadden een kort en haalbaar traject voor ogen; de aanpak van Wortell sloot hier goed op aan.” Gabrielle Burghouwt, Marketing Communications Manager bij Atlas Professionals, deelt hoe Debble is ingezet.

Stappen in interne communicatie

Atlas Professionals is een recruitment- en HR-serviceprovider in de offshore-branche. Aan de olie- & gas-, renewables en maritieme industrie levert zij personeel en services zoals payroll, juridisch advies en back-officewerkzaamheden. Er zijn 25 kantoren in 18 landen waar zo’n 300 medewerkers actief zijn. Bij de joint venture in Australië en Nieuw-Zeeland werken nog eens 50 mensen. De voertaal is Engels, ook op het intranet. “Ons oude intranet kwam uit 2011 en was sterk verouderd. Het intranet was daarnaast alleen toegankelijk binnen de Citrix-werkomgeving.” Dat moest anders, met als extra reden dat de joint venture ook toegang moest krijgen. Verder bleek uit de communicatie-enquête dat er stappen nodig waren in de interne communicatie. “Dat kan toch het beste met een oplossing die past bij hedendaagse mogelijkheden: gepersonaliseerd, mobielvriendelijk en interactief.”

Ontwikkeling in coronatijd

“We wisten welke functionaliteiten wij wilden, zoals meer interactie, en hebben dit naast Debble gelegd. Dat correspondeerde goed. Ons vertrouwen werd gesterkt door een bedrijf uit ons netwerk dat al ervaring had met Wortell.” De ontwikkeling van het nieuwe intranet vond plaats in coronatijd; half april vond de kick-off plaats. “Best spannend, want iedereen werkte thuis en we gingen net over naar Microsoft Teams. Op 1 juli stond de go-live gepland, dus we hadden 2,5 maand om alles klaar te boksen.” De projectgroep bestond uit HR, IT en Communicatie. “Normaliter zouden collega’s uit Engeland ook overvliegen voor de kick-off."

"Je merkt wel dat het moeilijker is om alles digitaal te doen, maar het ís mogelijk. Ik heb onze Wortell-consultant Suzanne alleen via Teams gezien. Toch had ik het gevoel dat we elkaar kenden. In de nazorg kregen we extra support, omdat het project volledig digitaal was verlopen.”

Tour around Deck

Op 1 juli ging het nieuwe intranet live en werd het gedoopt tot Deck. “Die naam sluit goed aan bij onze industrieën. We stimuleren de adoptie met slogans zoals Welcome on Deck en Check Deck. De adoptiecampagne hebben we relatief klein gehouden, ook vanwege corona. In de week van de lancering waren er onder andere twee online sessies voor een Tour around Deck. Dit gaan we herhalen, omdat straks definitief de stekker uit het oude intranet wordt getrokken. We verwachten dan meer vragen en hebben alvast een FAQ opgesteld.” Deck biedt onder meer de ‘Wie is wie’, gepersonaliseerde nieuws- en startpagina en een verjaardagswidget. “De belangrijkste quicklinks staan op de homepagina, die we per kantoor kunnen instellen. Als iemand inlogt vanuit ons kantoor in Hoofddorp, dan linken wij direct door naar het juiste systeem om bijvoorbeeld vakantie aan te vragen. Ook linken we naar de Atlas Academy en andere interne systemen.”

Goede teamspirit

Inmiddels is Deck ruim een maand live. “De gebruiksvriendelijkheid is toegenomen; voor editors en gebruikers. Inloggen kan vanaf alle locaties met alle devices; ook vanuit huis. We krijgen meer input van kantoren die we normaal niet zo vaak horen en stappen telkens meer af van e-mail.” Collega’s zijn positief, dankzij de moderne look & feel, de interactie - zoals liken van en reageren op berichten - en de openheid van informatie. “Dat sluit goed aan bij onze cultuur: we hebben veel kantoren, maar zijn met elkaar One Atlas.” Gabrielle blikt positief terug op de samenwerking met Wortell. “Er was een goede teamspirit en Suzanne maakte echt onderdeel uit van ons team. In het begin was het aanpoten, want er moest veel tegelijk gebeuren. We hebben bewust gekozen om aspecten die niet standaard in Debble zitten te laten vervallen. Het resultaat is een toekomstbestendige oplossing, die we intern echt hard nodig hebben en waar we trots op zijn.”

Atlas Professionals richt zich de komende periode op doorontwikkeling van de digitale werkplek (Office 365) en Deck, zoals aansluiting van de joint venture, integratie van de knowledge base, analytics en adoptie. “In oktober doen we opnieuw een enquête: hoe is het intranet verbeterd ten opzichte van twee jaar geleden? Dat is meteen de inventarisatie van hoe we Deck kunnen optimaliseren.”