Consumenten bepalen steeds meer het IT-beleid van werkgevers

Visie op de toekomst door Danny Burlage

3 min Blog Danny Burlage 21 september 2014

​Recentelijk gaf Apple een presentatie van zijn nieuwe producten. Daarin introduceerde het bedrijf de nieuwe iPhone en de Apple Watch. En hoewel de recensies de dag erna enigszins tegenvielen, is de live stream door enorme hoeveelheden niet-IT’ers gevolgd, haalde de nieuwe Apple Watch het achtuurjournaal en opende de telegraaf op de voorpagina in een tijd van IS (voorheen ISIS), ongeregeldheden in Oekraïne en allerlei andere narigheid met de nieuwe Apple-gadget. Zo’n beetje gelijktijdig werd de game Destiny gelanceerd. Een nieuwe game die voornamelijk online gespeeld wordt. Destiny heeft met meer dan 500 miljoen dollar omzet op de eerste dag gelijk alle records gebroken. Het is een game waarin spelers een online wereld creëren. Een wereld die oneindig is.

Beide voorbeelden worden gekenmerkt door consumenten die bepalen hoe de toekomst eruit ziet. Die bepalen met wat voor soort producten zij willen werken en wat voor diensten zij willen gebruiken. Niet alleen de trendsetters volgen die weg. En in alle markten zijn voorbeelden te bedenken hoe internetdiensten, de cloud of producten groot gemaakt worden door consumenten.

Skype is ooit gestart als consumentenproduct. Inmiddels wordt meer dan vijftig procent van alle internationale gesprekken (belminuten) met Skype gevoerd. Een groot deel daarvan is zakelijk. Was WhatsApp eerst nog een dienst die voornamelijk door kids gebruikt werd ter vervanging van het veel duurdere sms, inmiddels is het niet meer weg te denken in de meeste bedrijven. Werd Dropbox in eerste instantie voornamelijk gebruikt om foto’s op te slaan, tegenwoordig slaan individuele medewerkers zo’n beetje al hun zakelijke documenten erin op omdat het zo makkelijk vanuit huis doorwerken is.

Werknemers nemen in toenemende mate de middelen die zij in hun privéleven gebruiken mee naar kantoor. Ze bepalen zelf hoe én waarmee ze willen werken. Ze zijn het zat om gebruik te moeten maken van de oude systemen die hun baas ze voorschotelt. Ze willen gebruikmaken van de nieuwste IT-producten en clouddiensten om hun werk te kunnen doen.

Of organisaties het nu willen of niet, technisch gezien ondersteunen of niet, consumenten nemen hun eigen IT-middelen mee naar kantoor. Biedt het bedrijf geen goed middel om enquêtes uit te kunnen voeren als dat nodig is? Met de creditcard is in een handomdraai een abonnementje aangeschaft voor SurveyMonkey. Is er geen goede mogelijkheid om documenten te delen met klanten? In Microsoft OneDrive kan tot 50 GB aan documenten worden opgeslagen en gedeeld met alle klanten die daar behoefte aan hebben.

Ondertussen is het antwoord van bedrijven dat ze hun IT-omgeving aanpassen. IT-afdelingen starten grote, ‘innovatieve’ projecten waarin, nu nog steeds, Windows XP vervangen wordt door nieuwe systemen. IT-omgevingen die tot nok aan toe dichtgetimmerd zijn. Waar door filtering toe te passen getracht wordt zoveel mogelijk cloud diensten buiten de deur te houden. En dat alles wordt ondersteund door HR-afdelingen die zich laten lenen om een beleid op te stellen voor computergebruik dat alle consumentendiensten verkettert.
En terecht.

Bedrijfsgeheimen moeten niet zomaar in Dropbox-omgevingen geplaatst worden. Medische dossiers horen niet op Android-telefoons te staan. Contracten horen niet getekend te worden op basis van een clouddienst waarvan de betrouwbaarheid niet gegarandeerd is.
Toch is deze innovatie niet te stoppen. We moeten werknemers, of eigenlijk gewoon consumenten, de vrijheid geven om clouddiensten te gebruiken die aansluiten bij hun wensen van dat moment. Alleen wel op een manier die aansluit bij de filosofie van een organisatie en recht doet aan het minimale beveiligingsniveau dat centraal bepaald is.

CIO’s, CTO’s en hun afdelingen zouden zichzelf veel meer moeten opstellen als dirigent van clouddiensten. Verschillende clouddiensten moeten contracteren en zorgdragen voor de aansluiting op de organisatie. Snelle koppelingen moeten bewerkstelligen waarmee hun bedrijf wendbaar is. Ook zouden ze moeten aansluiten bij de wens van medewerkers om een werkplek te krijgen die aansluit bij deze tijd, maar toch voldoende beveiliging biedt om in te werken.

In mijn rol als CTO bij Wortell zie ik steeds meer organisaties die de behoefte hebben deze kant op te bewegen. IT-organisaties die werkelijk de positie van dirigent innemen. En ook Microsoft is zijn organisatie aan het omvormen in die richting. Satya Nadella is de nieuwe CEO van Microsoft sinds 4 februari 2014. Tijdens het WPC 2014 (Worldwide Partner Conference) sprak ik met hem. Wat me direct opviel was zijn visie – totaal anders dan die van zijn voorganger Steve Ballmer. Ik zie in Nadella een echte visionair die Microsoft nu neerzet als één geheel, in plaats van een leverancier met allerlei verschillende producten.

Een visie die ervoor zorgt dat Microsoft ook bij consumenten hoger in het vaandel komt, en daarmee ook zakelijk de nodige vruchten zal plukken. En die visie heeft niet alleen Microsoft nodig, maar ook de rest van de wereld. Consumenten drijven organisaties langzaam richting de cloud – de ene branche wat eerder dan de ander. Maar een ding is zeker, het staat vroeg of laat ieder bedrijf te gebeuren. Ik zeg: hoe eerder, hoe beter.

Deel je enthousiasme

Danny Burlage

Innovatie is wat mij en mijn werk binnen Wortell drijft. Als oprichter en Algemeen Directeur ben ik voortdurend bezig met de manier waarop technologie onze klanten kan helpen succesvol te zijn.

Stuur Danny een e-mailBekijk alle blogs van Danny