Ga naar content
Zoek op onderwerpen, blogs, diensten etc.

De 6 gouden demo regels

Blogs
28-6-2019

Elke mijlpaal is een feestje

Naast deze gouden regels is het belangrijk om te beseffen dat een demo vooral leuk en interactief moet zijn. Het is immers een feestje dat er een mijlpaal is behaald en de klant wil ook graag vertellen wat ze van de getoonde zaken vinden. Een goede demo zorgt voor een ontlading van energie en team spirit waarna het team weer super gemotiveerd kan toewerken naar de volgende mijlpaal.

1.1 Wat je laat zien moet werken

Het lijkt een inkoppertje; maar wees je ervan bewust dat vaak (onder tijdsdruk) dingen die niet helemaal af zijn wel als zodanig worden gepresenteerd. Is het niet af? dan hoort het niet in de demo: Tenzij je heel expliciet vermeldt dat dit het geval is.

1.2 Test vooraf wat je gaat laten zien

Test je demo ook voorafgaand aan de meeting binnen de condities die op dat moment gelden. Het is dodelijk als er tijdens de presentatie in de demo iets niet werkt wat op dat moment opgelost moet worden.

2. De demo is meer dan een (deel)resultaat tonen

Bij een goede demo hoort context. Wat was de aanleiding? Hoe zijn we tot dit huidige punt gekomen, welke overwegingen zijn er nog te maken en hoe ziet de rest van het traject eruit? Neem je publiek mee op reis gedurende een demo en vertel vanuit het perspectief van de klant en in de taal van de klant. Ook tijdens de demonstratie staat de klant centraal.

3. Manage de verwachtingen vooraf

Je hebt bepaalde doelen met de demo. Spreek deze vooraf uit. Wat wil je bereiken, wat verwacht je van je publiek. En andersom: Haal vooraf de verwachtingen van je publiek over de demo op.

4. Focus op hoofdzaken

Hoe cleaner de demo, des te krachtiger. Focus op hoofdlijnen en laat de details zoveel mogelijk achterwege (tenzij ze doorslaggevend zijn in het resultaat). Je publiek krijgt in heel korte tijd, veel informatie te verwerken. Dit blijft beter hangen als de demo eenvoudig is en zich beperkt tot de kern.

5. Timing is key

Het organiseren van een demo en het bijwonen ervan kost tijd. Wees je ervan bewust dat de klant hiervoor ook ruimte moet maken in de toch al overvolle werkweek. Zorg dus voor een goede aankondiging ruim vooraf, voor een efficiënte planning en voorkom een overkill aan demo's.

6. Creëer het wow-moment

Mijn collega Hans bouwt in zijn sessies altijd een aantal wow-momentjes in, waarin de producten uitblinken in de use case van de klant. Deze zorgen ervoor dat de demo beklijft en versterken het draagvlak voor de oplossing. Je vooraf bewust zijn van deze momenten en er naartoe werken geeft de demo extra glans en is een boost voor het hele team.