De ideale Digitale Leer- en Werkomgeving

Tot een paar jaar geleden waren de ICT-mogelijkheden op onderwijsinstellingen vaak nog vrij beperkt. Men kon documenten opslaan, de docent of student kon informatie online opslaan en onderling delen. Daarnaast werd natuurlijk e-mail gebruikt om te communiceren. De laatste tijd wordt er veel meer gekeken naar werkmethodes die zich in het bedrijfsleven al bewezen hebben, waarbij de focus ligt op het ondersteunen van de communicatie tussen studenten en docenten. Dat biedt allerlei voordelen en maakt zelfs nieuwe onderwijsvormen mogelijk.

Microsoft Teams

Bijna iedereen kent WhatsApp en de groepen die je daarin kunt maken. Iets soortgelijks zit ook in Office 365, namelijk Microsoft Teams. In plaats van een e-mail te sturen, kunnen studenten en docenten nu gebruikmaken van persistent chat, wat slimmere samenwerkscenario’s mogelijk maakt. Een student kan nu bijvoorbeeld een vraag stellen aan een docent, die dit op elk moment van de dag op kan pakken. Ook kunnen andere studenten inspringen op het onderwerp, wat het veel sneller en dynamischer maakt dan een traditionele e-mail. Teams kunnen op verschillende manieren worden ingezet. Bijvoorbeeld in klasverband, voor een bepaalde module of thema, of op studiebegeleiderniveau. Deze groepen zijn benaderbaar via de browser, of via specifieke apps voor tablet, smartphone en laptop, wat het heel flexibel en toegankelijk maakt. Helaas is het onderwijsmodel in Nederland vaak niet zo flexibel. Klassikaal onderwijs is nu nog veelal de standaard, waarbij de studenten dus altijd aanwezig moeten zijn.

Onderwijsvernieuwingen mogelijk maken

Een aantal scholen is bezig met de herziening van hun onderwijsmodel en hoe je hier op een slimme manier mee kunt omgaan. Zo is het straks wellicht mogelijk dat studenten niet altijd per se in de klas hoeven te zitten, maar dat ze ook op een andere locatie kunnen zijn. Waarbij ze op afstand ondersteund worden door docenten. Er wordt nu gekeken naar een tussenoplossing, waarbij studenten nog wel in een gemeenschappelijke ruimte zitten, maar niet in één klas. Ze kunnen zo dus wel individueel onderwijs volgen. Dit soort dingen was tot één of twee jaar geleden nog heel erg moeilijk, maar de technologie ondersteunt het nu om dit soort vernieuwingen uit te gaan denken.

Microsoft Teams for Education

Het is misschien ook een van de redenen waarom Microsoft een speciale versie van Teams heeft ontwikkeld: Microsoft Teams for Education. Dit bevat allerlei functies die speciaal gericht zijn op het onderwijs. Een van de mogelijkheden is dat studenten nu opdrachten online kunnen inleveren en dat deze ook volledig online kunnen worden afgehandeld.
Daarnaast wordt er ook nog een traditioneel intranet gebruikt, waar informatie gedeeld kan worden over roosterwijzigingen, waar nieuwsberichten gepubliceerd kunnen worden en bijvoorbeeld wat de regels en afspraken zijn binnen de school. En omdat ook allerlei specifieke schoolapplicaties in het portaal worden toegevoegd, wordt zo steeds meer toegewerkt naar dé ideale Digitale Leer- en Werkomgeving (DLWO).

Roadmap

Er komt natuurlijk nog wel het een en ander bij kijken en daarbij komt de expertise die wij vanuit Wortell hebben opgebouwd goed van pas. Want hoe hou je het beheersbaar? Wat is de levensduur van een Team en hoe ga je met de data om als een klas of een module is afgelopen? Hoe zorg je ervoor dat de toegang goed en veilig geregeld is? Hoe kun je zorgen voor een soepele adoptie van de nieuwe technologie? En welke invloed hebben de nieuwe GDPR-regels? Omdat het zo’n breed traject is, beginnen wij altijd met het opstellen van een roadmap, want zo wordt het behapbaarder om door te voeren.

MVP-gedachte

We doen dit vanuit de MVP-gedachte. We bedenken een minimal viable product, waarbij we kijken wat op de kortste termijn het meeste oplevert. Als bijvoorbeeld communicatie met de klas het belangrijkste is, wat is daar dan voor nodig? De eerste stap kan dan zijn dat we zorgen dat iedereen veilig in kan loggen en dat men met elkaar kan chatten. Een volgende stap kan zijn dat iedereen online huiswerk kan inleveren. En zo ga je steeds verder, waarbij iedere stap meer functionaliteiten worden toegevoegd.

Innovatiekracht en energie

“Ik vind het mooi om te zien hoeveel innovatiekracht mensen in het onderwijs hebben en de energie die ervan uit gaat, dat concepten heel snel worden opgepakt en dat ze de nieuwe technologie omarmen. “

Scholen zijn heel erg gedreven om studenten verder te helpen en ze optimaal te ondersteunen. En ze zijn daarin erg flexibel. Microsoft Teams for Education wordt namelijk nog flink doorontwikkeld. Het kan dus zijn dat er een bepaalde behoefte is die nu nog niet ingevuld kan worden. Je zou kunnen verwachten dat onderwijsinstellingen dan liever even zouden wachten. Maar toch kiest men ervoor om mee te groeien, ook al ziet men dat het nog niet perfect is. De mate waarin daar begrip voor is, vind ik echt bewonderenswaardig!

Meer weten over de moderne educatiewerkplek?

Lees de whitepaper

Deel je enthousiasme