Gebruikersadoptie – who cares?

Ken je dat? Je hebt je als IT-afdeling enorm lopen uitsloven. Wekenlange trajecten van pakket- en leverancierselectie heb je met hart en ziel doorstaan.

2 min Blog Irma Roossink

We zijn iets vergeten

Ken je dat? Je hebt je als IT-afdeling enorm lopen uitsloven. Wekenlange trajecten van pakket- en leverancierselectie heb je met hart en ziel doorstaan. Nadat dit achter de rug was, hebben jij en je collega’s je vol overgave gestort op de implementatie van dat prachtige nieuwe pakket. Jullie als IT-ers zijn er dolenthousiast over. Maar die gebruikers….. die lijken maar niet te willen meewerken. Ze klagen over de nieuwe functionaliteiten en lijken er niet mee aan de slag te willen en/of kunnen gaan. Opeens bedenk je je dat je iets vergeten bent. Het adoptietraject! Oeps! Er was nog wel iemand die erover begon bij de start van het project, over dat hele adoptieverhaal. Dat zien we later wel, laten we nou eerst die implementatie maar eens fixen, dacht jij.

Implementatie en adoptie: even belangrijk

Gelukkig is er een verandering gaande, waarbij de nadruk niet meer alleen op het implementatietraject komt te liggen, maar voor een even groot, zo niet groter deel op het gebruikersadoptietraject. Techniek maakt implementeren en migreren steeds een stukje makkelijker en er komt meer aandacht voor de gebruiker en de business. Wil je echt dat je organisatie een verandering doormaakt? Wil je daadwerkelijk vooruitkomen met behulp van nieuwe technologieën? Hoe ga je dat dan doen als je je gebruikers niet meeneemt? Hoe ga je dat doen als je je gebruikers niet begeleidt en ondersteunt op een terrein dat nieuwe vaardigheden van ze verlangt? Vergeet vooral niet dit essentiële onderdeel van het hele proces.

Het belang van timing

Iets anders met betrekking tot adoptie dat ik in deze blog graag wil benadrukken is timing. Superleuk dat steeds meer organisaties zich bewust worden van het feit dat het de gebruiker is die het uiteindelijke succes van een geïmplementeerde technologie en het daarmee samenhangende organisatiesucces bepaalt. En geweldig dat organisaties ook vervolg geven aan die gedachte. Onthoud echter dat het inzetten van adoptie het meest succesvol is als dit onderdeel vanaf het begin van het traject wordt meegenomen. (Kleine) aanpassingen in technische keuzes hebben vaak gevolgen voor de gebruikers. Aan het einde van het implementatieproces zijn deze aanpassingen vaak niet of moeilijk meer te herstellen, als blijkt dat er toch knelpunten voor gebruikers aan vast zitten. Communicatie-uitingen omtrent de nieuwe techniek wil je idealiter ook niet achteraf laten plaatsvinden. Laat een adoptiespecialist vanaf het begin af aan meedenken en zorg dat deze op de hoogte is van alle zaken die binnen het project gaande zijn. Hetzelfde verhaal van timing geldt voor de aanpak van Governance. Lees meer over Governance in het blog van mijn collega.

Wat nu?

Nu is de volgende vraag natuurlijk, hoe pak je dan zoiets aan, zo’n adoptietraject? Lees daarvoor mijn eerdere blog of neem contact met mij of één van mijn collega’s op. We helpen je graag!