Mijn maandelijkse stagedag bij klanten

Hoe kunnen wij onze klanten een beetje gelukkiger maken met de inzet van technologie? Dát is de vraag die in de afgelopen jaren steeds centraal heeft gestaan voor mij. Hiervoor bezoek ik regelmatig onze klanten. Daar praat ik dan met de IT-manager of met de directie over de uitdagingen waar zij tegenaan lopen en de diensten die Wortell levert. Nuttig en noodzakelijk, maar daar houdt het niet bij op. Waarom niet?

Simpel. De reden waarom wij bij Wortell iedere ochtend opstaan en naar ons werk gaan is dat we toegevoegde waarde willen leveren aan de mensen die voor onze klant werken. In onze visie moet technologie er bijvoorbeeld voor zorgen dat de docent beter onderwijs geeft en dat de zorgmedewerker betere zorg verleent. Om dát te bereiken is meer nodig dan een afspraak waarin we de dienstverlening van Wortell bespreken. Daarom loop ik één dag per maand stage bij een van onze klanten. Door mee te lopen met een medewerker begeef ik mij ‘in het veld’: ik ervaar hoe het leven op de werkvloer eruitziet. Kennis van onschatbare waarde!

Stage lopen: wat heb je daar eigenlijk aan?

Door bij een organisatie in de keuken te kijken leer ik ontzettend veel in luttele uren. Tijdens een stagedag vertellen medewerkers mij over aandachts- en verbeterpunten én kansen. Daardoor kunnen we samen tot nog mooiere IT-oplossingen komen. Ook ervaar ik hoe onze day-to-day dienstverlening in de praktijk functioneert. Allemaal erg nuttig, want zo blijven we dicht bij ons ultieme doel: technologie inzetten om mensen in hun kracht te zetten.

Benieuwd hoe zo’n stagedag eruitziet? Hieronder deel ik twee recente ervaringen uit de afgelopen maanden.

Samen lesgeven: de crux zit in de details

Onlangs reisde ik af naar het Tender College in IJmuiden, een kleine school met circa 280 leerlingen en 50 docenten. Gedurende een dag nam de ICT-docent mij op sleeptouw. Samen verzorgden we een leuke les die draaide rondom de game Minecraft. Door een virtueel huis te bouwen leerden leerlingen meer over ruimtelijk inzicht, maar ook over de sociale cohesie rondom een huis. Hét sleutelwoord: samenwerken. Kinderen vroegen elkaar om raad en boden elkaar de helpende hand.

Twee zaken vond ik erg mooi om te zien: leerlingen worden ontzettend enthousiast van deze manier van lesgeven en veel docenten hebben een enorme passie voor hun werk. Van dichtbij maakte ik mee hoe technologie lesgeven leuker en aantrekkelijker kan maken. Tegelijkertijd zag ik hoe cruciaal de kleine dingen kunnen zijn: sta je voor een groep van 30 kinderen, dan kan een kapotte kabel of niet-werkende digiboard-software een les compleet frustreren. Voor docenten wordt zo’n relatief klein probleem gauw een struikelblok van enorme omvang. Des te belangrijker voor ons om hen zo goed mogelijk te ondersteunen met technologie die er op de achtergrond voor zorgt dat alles in het klaslokaal gladjes verloopt.

Zien hoe zo’n dag verloopt? Bij het Coornhert Lyceum nam ik een kleine vlog op. Bekijk de video hier!

Een dag bij de dokter: werkdruk verlagen, efficiëntie verhogen

Een andere recente stagedag bracht ik door bij de Isala Klinieken in Zwolle. Hier mocht ik een hele dag meelopen met een gynaecoloog. In de ochtend zaten we op de polikliniek, in de middag was ik getuige van enkele mini-operaties. Al snel zag ik de enorme werkdruk waarmee een arts te maken heeft. Op de polikliniek liep er bijvoorbeeld om de paar minuten een nieuwe patiënt met een eigen verhaal binnen. En natuurlijk had elke patiënt evenveel aandacht, zorg en uitleg nodig.

Na een tijdje viel me iets op: veel handelingen die de arts uitvoerde waren arbeidsintensief, maar óók herhalend. Keer op keer vertelde hij hetzelfde verhaal – van uitleg tot advies. Heel belangrijk en noodzakelijk, maar daarvoor zou je natuurlijk ook een video kunnen opnemen die je vooraf opstuurt. Het gesprek met de arts kan hierdoor vlotter verlopen én er is veel meer sprake van shared decision-making: de patiënt is in hogere mate betrokken bij de diagnose en behandeling, omdat hij goed beslagen ten ijs komt.

Kortom, een dagje stage resulteert in meer begrip, nieuwe inzichten en kersverse ideeën. Zo geven we bij Wortell gestalte aan ons motto, ‘We empower people’. Op naar de volgende maandelijkse stagedag!

Voorbij het miljoen!

Lees het blog

Deel je enthousiasme

Danny Burlage

Innovatie is wat mij en mijn werk binnen Wortell drijft. Als oprichter en Chief Innovation ben ik voortdurend bezig met de manier waarop technologie onze klanten kan helpen succesvol te zijn.

Stuur Danny een e-mailBekijk alle blogs van Danny