Niet meer zoeken of vinden maar ontdekken

Delve is uit de first-release-fase en stelt Office 365 gebruikers in staat om informatie te ontdekken binnen hun organisatie.

2 min Blog Renso Jacobs 17 maart 2015

We zijn allemaal nieuwsgierig naar wat Microsoft tijdens de Ignite conferentie gaat tonen dus was de verwachting dat het tot die tijd wel even stil zou blijven qua nieuwe onthullingen. Maar wellicht is dit wel een ouderwetse gedachte. Vroeger deed Microsoft eens in de drie jaar allerlei nieuwe onthullingen waar wij dan weer helemaal ondersteboven van waren. Tegenwoordig doen ze dit eigenlijk niet meer, ze kondigen zeer regelmatig kleine veranderingen aan waardoor we er onszelf en onze klanten goed op voor kunnen bereiden. (toch fijn zo’n Agile manier van werken) Deze aankondigingen worden meestal via de Office 365 Roadmap en de Office Blogs gedaan. Daarom staan deze dagelijks om mijn lijstje om in de gaten te houden wat voor gave features er aan zitten te komen.

Zo viel gisteren mijn oog op een artikel over Delve in de Office Blogs. Tijdens de keynote op de Convergence conference deed Microsoft CEO Satya Nadella een aantal aankondigingen waaronder ook over Delve.

Satya kondigde aan dat Delve binnenkort beschikbaar is voor alle klanten die hiervoor in aanmerking komen, sterker nog bij een aantal klanten van mij is het vannacht aangezet en heb ik sinds vanochtend de beschikking over Delve.

Voor diegene die nog niet weten wat Delve is: Delve is een ‘ervaring binnen Office 365 die alle relevante informatie en inzichten, op maat gemaakt voor de gebruiker, laat bovendrijven’. Delve maakt gebruik van Office Graph, Office Graph indexeert de content binnen jouw Office 365 omgevingen en legt relaties tussen personen, informatie en interacties waardoor verbanden gelegd kunnen worden. Op basis van deze verbanden wordt de meest relevante content opgegraven aan de gebruiker getoond. Voor zover de commerciële beschrijving, mocht je meer willen weten kan je dit het beste lezen op de Office Blogs en even zoeken op Delve Mijn samenvatting is dat Delve ervoor zorgt dat je content binnen jouw organisatie ontdekt / opgraaft zonder dat je er eigenlijk naar op zoek was.

Binnen Wortell gebruiken we Delve al een tijdje, voor mij is dit de startpagina binnen Office 365. Ik kan via Delve direct zien welke informatie voor mij van belang is. Het maakt niet meer uit waar deze informatie staat. Bijvoorbeeld in een e-mail, een document op SharePoint, in mijn OneDrive en sinds kort zelfs informatie die op Yammer staat. Alles komt bovendrijven in Delve. Het is een hele nieuwe manier van informatie ‘opzoeken’, of eigenlijk heet het niet eens meer zoeken of vinden maar ontdekken.

Ben je ook geïnteresseerd in Delve kijk dan snel op jouw Office 365 omgeving of het ook vannacht is aangezet. Of neem contact op met Wortell voor een demonstratie van Delve en hulp om de maximale waarde uit Delve te halen binnen je organisatie.

Kleine tip: Leg Delve wel goed uit aan je gebruikers anders kan het wel eens verkeerd landen.

Deel je enthousiasme