Oh nee! Niet weer een Skype bericht!

Oh nee! Niet weer een Skype bericht!

1 min Blog Carina de Vries 19 juli 2015

Communication-Chaos

Word je ook gek van iedereen die je “lastig valt” via Skype? Om nog maar te zwijgen over de e-mail die daarop volgt met de vraag of je het Skype-bericht al hebt gelezen… En graag snel antwoord aub! Herkenbaar?

Met de komst van Skype for Business en de integratie met de particuliere Skype is eenvoudig digitaal communiceren een feit. Maar hoe verhoudt Skype zich tot alle andere communicatiemiddelen? Wanneer gebruik ik überhaupt Skype? Wanneer kan ik beter een e-mail verzenden? Of zal ik toch een groepsbericht aanmaken op Whatsapp of heel hip op Yammer? En hoe past in de digitale wereld het persoonlijke gesprek nog? Mogen we dan nog wel met elkaar afspreken face-to-face met een kop koffie?

Bij de introductie van nieuwe middelen is het altijd goed te herijken. Welk communicatiemiddel sluit aan bij het moment, de boodschap en de doelgroep? Belangrijk daarbij is aangeven wat we vooral niet meer gaan doen. Want maar al te vaak kom ik tegen dat er weer een nieuwe IT-tool wordt geïntroduceerd dat iets anders vervangt, alleen is dat er niet bij verteld. En dus is die nieuwe tool bovenop de bestaande berg gekomen.

Maak ook met elkaar afspraken over het gebruik. Staat iemand op “Bezet”? Bericht ik je dan later? Of mag ik je juist wel chatten, maar dan met de vriendelijke opening “Mag ik je storen?”

Helderheid over het gebruik (kunnen en weten) dient aan te sluiten bij waarom we het gebruiken (willen). Dit is belangrijk bij (nieuwe) middelen. Want communiceren via Skype is leuk en praktisch!

En… het slagen van Skype als communicatiemiddel gaat gepaard met communicatie!

Deel je enthousiasme