Satya Nadella bij Ignite: Technologie voegt niet slechts meer iets toe, ze verandert bedrijfsmodellen

De visie van Satya Nadella, CEO van Microsoft. Technologie voegt niet slechts meer iets toe, ze verandert complete bedrijfsmodellen.

3 min Blog Danny Burlage 5 mei 2015

De IT-afdeling moet een verandering doorgaan, waarbij het in plaats van het verzorgen van Informatie Technologie, innovatie en transformatie van bedrijven ondersteund. IT moet innovatie en transformatie van organisaties voeden. Dit is het centrale thema op Microsoft Ignite deze week en werd breed uitgemeten door Satya Nadella tijdens zijn openingsspeech afgelopen maandag. De IT-afdeling hoort zich niet bezig te houden met simpele verzoeken van eindgebruikers of het verzorgen van basis IT-infrastructuur. Ze moet mogelijkheden bieden waarmee organisaties kunnen transformeren.

In een zaal met meer dan 23.000 toeschouwers van over de hele wereld opende Satya Nadella, CEO van Microsoft, afgelopen maandag Microsoft Ignite. Een groot deel van zijn spreekbeurt behandelde de transformatie van Microsoft zelf, maar ging ook in op de veranderende positie van bedrijven en hun IT-afdelingen. Tijdens de keynote vertelde Nadella over verschillende organisaties die inmiddels een transitie hebben ondergaan, waaronder Real Madrid. Deze voetbalclub analyseert haar spelers op basis van Big Data en probeert een complete fanbeleving te zorgen door apps en het web in te zetten. Een voorbeeld van een organisatie die in toenemende mate digitaal wordt door de inzet van Microsoft technologie.

Real Madrid en Microsoft

Dit alles ligt compleet in lijn met de nieuwe visie van Nadella. Daar waar de Microsoft zich na een strategie gevolgd te hebben van een computer in elk huis en op elk bureau, heeft ontwikkeld naar een organisatie die productiviteitssoftware levert, is Microsoft zich nu verder aan het ontwikkelen in een organisatie die het middelpunt van de cloud wordt. Hierbij staan drie pijlers centraal.

Creating more personal computing

In de visie van Microsoft transformeert de veel gehypte term mobility, van iets wat aangeeft hoe mobiel een specifiek apparaat is, naar een beschrijving van de manier hoe mensen over verschillende apparaten en systemen heen een nog persoonlijkere ervaring kunnen krijgen. Apparaten zijn niet mobiel, mensen zijn mobiel en gebruiken op enig moment het apparaat dat het beste bij een specifieke behoefte past. Dat kan een smartphone zijn, maar ook een Microsoft HoloLens. Het kan een apparaat van Microsoft zijn, maar ook één van de grote concurrenten Apple en Android. De beleving moet op alle systemen gelijkwaardig zijn en je moet altijd op een veilige en vertrouwde manier kunnen werken.

Reinventing productivity and business process

De nieuwe generatie computergebruikers wil geen onderscheid meer tussen de software en apparaten die ze als consument gebruiken en de systemen waarmee ze hun werk doen. De traditionele oplossingen die we bedacht hebben om bedrijfsprocessen te ondersteunen, moeten voorzien worden van intelligentie en mogelijkheden voor samenwerking en communicatie. De software die Microsoft bouwt moet creatie, samenwerking en communicatie samenvoegen met bedrijfsprocessen. Al die ervaringen moeten mobiel zijn en gevoed worden door de cloud. Centraal in deze visie staat dat eindgebruikers al deze software frictie loos moeten kunnen gebruiken, zonder controleverlies van bedrijven.

Building the Intelligent cloud backend

De basis van de nieuwe Microsoft-strategie is een backend infrastructuur die oneindig schaalbaar en veilig is, maar ook mobiliteit moet kunnen ondersteunen. Systemen en gegevens die niet alleen maar in de datacentra van Microsoft geplaatst moeten kunnen worden, maar ook, indien de noodzaak daartoe is vanwege bedrijfsbelang, binnen de eigen muren. In de visie van Nadella vormt Microsoft daarin het centrale punt.

Veranderende bedrijfsmodellen

De drie hierboven genoemde strategische pijlers van Microsoft zorgen ervoor dat bedrijven in elke industrie een transformatie ondergaan, gebouwd op technologie. Volgens Nadella zijn we op een punt gekomen dat technologie niet slechts mogelijkheden toevoegt, maar bedrijfsmodellen verandert.

Naast de standaardvoorbeelden zoals Uber en AirBnB die een complete bedrijfstak op zijn kop gooien, biedt de inzet van innovatieve technologie echter ook veel kansen voor ‘traditionele’ organisaties. Denk daarbij aan het eerdergenoemde voorbeeld van Real Madrid, maar ook organisaties zoals het bouwbedrijf Trimble, die door de inzet van de hologrammen een compleet nieuwe manier van constructie heeft ontdekt.

If the rate of change on the outside exceeds the rate of change on the inside, the end is near. – Jack Welch

Voorbeelden van organisaties met veranderde bedrijfsmodellen

Deel je enthousiasme

Danny Burlage

Innovatie is wat mij en mijn werk binnen Wortell drijft. Als oprichter en Algemeen Directeur ben ik voortdurend bezig met de manier waarop technologie onze klanten kan helpen succesvol te zijn.

Stuur Danny een e-mailBekijk alle blogs van Danny