Traditionele onderwijsapplicaties uit de cloud

Werken waar en wanneer je maar wilt is een trend die in de hele maatschappij gaande is en dus ook in het onderwijs. Want ook studenten, docenten en andere onderwijsmedewerkers willen tijd- en locatie-onafhankelijk kunnen werken of studeren. En het liefst ook nog met een device naar keuze. Er is echter nog wel een uitdaging: er zijn nogal wat traditionele onderwijsapplicaties die hier niet voor ontworpen zijn. Voor onderwijsinstellingen met deze uitdaging hebben wij een oplossing, die wij graag Traditionele onderwijsapplicaties uit de Cloud noemen.

Het huidige applicatielandschap

Als je kijkt naar het applicatielandschap in de educatieve wereld, dan is een groot deel van de software al beschikbaar als webdienst of verkrijgbaar als een app in de verschillende appstores. Dat soort type applicaties kunnen dus meestal wel al op ieder device draaien en zijn geschikt voor ‘de moderne werkplek’. Er zijn echter nogal wat traditionele educatieve applicaties en toepassingen die al jaren bestaan en die nog niet uitgefaseerd zijn of getransformeerd zijn naar zo’n moderne app. Deze toepassingen worden vaak nog wél veel gebruikt, simpelweg omdat de applicaties gewoon goed werken.

Zelfontwikkelde applicaties

Ook zijn het vaak applicaties die in-house, in de onderwijsinstelling gemaakt zijn door een van de medewerkers. En je raadt het al: die medewerker is dan vaak met pensioen of naar een andere organisatie of bedrijf overgestapt. Dus weet niemand meer hoe die applicatie überhaupt geüpdatet moet worden. Dit is een variant die we echt vaak tegenkomen. De zelfgebouwde applicatie blijft wel gewoon werken en men heeft nog niet de stap gezet om hem uit te faseren en er een andere oplossing voor te verzinnen.

Onderwijs applicaties uit de cloud

Als je als onderwijsinstelling innovatief wilt zijn en wilt migreren naar de moderne werkplek, dan is dit wel een flinke uitdaging. Want als je alsnog voor bepaalde software uit moet wijken naar een vaste pc op een vaste locatie, dan is dat toch wel zonde. Dus de vraag is: hoe gaan we die traditionele applicaties – die van origine niet geschikt zijn om overal vandaan te gebruiken – alsnog op die moderne werkplek krijgen, zonder afbreuk te doen aan de doelstellingen van zo’n moderne werkplek? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er gebruik gemaakt kan worden van het principe Bring Your Own Device of Choose Your Own Device? Zodat iedereen écht plaats- locatie- en tijdsonafhankelijk kan werken?

Laat traditionele applicaties niet beperken in innovatie

Deze oplossing draait in de Cloud en we zorgen ervoor dat de applicaties centraal geïnstalleerd en beheerd kunnen worden. Door middel van het Remote Desktop Services (RDS) protocol start je de app op vanaf een willekeurig device en dan lijkt het net alsof hij lokaal geïnstalleerd is. Voor de gebruiker is het de complete look and feel van de oorspronkelijke applicatie, maar in feite zie je alleen de schermupdates van die applicaties. Het enige dat je naar de Cloud stuurt, zijn de toetsaanslagen en de muisklikken. De traditionele onderwijsapplicaties zijn hierdoor geen limitatie meer om de volgende innovatieslag te maken en een moderne werkplek te gaan ondersteunen!

Kostenbesparing door schaalbaarheid

De oplossing is op dit moment gebaseerd op virtual machines die op Microsoft Azure draaien. De term hiervoor is Infrastructure as a Service (IaaS). Dit heeft als voordeel dat we gebruik kunnen maken van de flexibiliteit en de kracht van de Cloud, omdat je niet meer gebonden bent aan de resources die je normaalgesproken bij eigen hardware on-premise zou hebben. Dankzij de Cloud kun je als het ware oneindig omhoogschalen, maar je kunt ook terugschalen. En dat doen we dan ook. In de avonduren en ’s nachts schalen we de systemen die overdag nodig zijn automatisch terug op basis van het gebruik. Zo kunnen voor het hosten van de applicaties ook weer kosten worden bespaard.

Innovatieslag

Natuurlijk kun je wachten tot alle legacy software uitgefaseerd is of beschikbaar is als app. Maar als je kijkt naar de hoeveelheid applicaties die nu nog gebruikt worden, dan kan het nog wel even duren voordat al die educatieve applicaties uitgefaseerd, getransformeerd of niet meer gebruikt worden. En zo lang kun je simpelweg niet wachten als je die innovatieslag nu wilt maken.

De HAS Hogeschool maakte die innovatieslag, lees de case hier. 

Blik op de toekomst

En wat nu al mooi past, kan straks nog weer slimmer. De volgende stap waar we mee bezig zijn – we zitten bij Microsoft hiervoor ook in een previewprogramma – is om ook de noodzaak van het draaien van een groot deel van de virtual machines weg te nemen. Hiermee maakt de infrastructuur zelf ook de volgende innovatieslag richting Platform as a Service (PaaS). Dit platform noemt Microsoft Remote Desktop modern infrastructure (RDmi) en Wortell is hier al volop mee bezig. Bovendien werkt Microsoft op dit moment ook richting de livegang van de mogelijkheid om deze traditionele applicaties ook volledig binnen een browser te kunnen ontsluiten, op basis van HTML5. Een mooie extra mogelijkheid om toe te voegen aan dit platform.

Wortelligence

De nieuwste blogs, cases en updates ontvangen? Met de educatie nieuwsbrief ben je als eerste op de hoogte van de laatste innovaties. Schrijf je hier in!

Deel je enthousiasme

Freek Berson

Ik werk dagelijks met veel Microsoft-producten, maar mijn focus ligt op End User Computing (EUC), Remote Desktop Services (RDS), Terminal Services (TS), Virtual Desktop Infrastructure (VDI) en het Windows Server & Microsoft Azure-platform in algemeen. Ik haal veel plezier uit het schrijven van artikelen en het spreken op conferenties.

Stuur Freek een e-mailBekijk alle blogs van Freek