Verandering is een spel, geen gevecht

Wij kiezen voor een positieve beweging starten ipv een gevecht aangaan. Wil je weten hoe positief om te gaan met nieuwe technologie in een zorginstelling?

2 min Blog Marjolein Siegmund

Toevallig zat ik gisteren bij een klant: ‘Bij ons willen ze niets, hoe gaan we ervoor zorgen dat de medewerkers de nieuwe technologie gaan gebruiken?’ vroeg het directielid zich af. Het is niet voor het eerst dat ik een klant hoor met een pessimistisch beeld. Meerdere klanten begonnen met een vergelijkbare opvatting.In de zorg bijvoorbeeld, daar vinden veel veranderingen plaats en is de werkdruk hoog. Ik snap wel dat het management denkt dat hun personeel niet blij wordt van automatisering en nieuwe technologie. Toch is het beter om een positieve beweging te starten, dan het gevecht aan te gaan.

Onmisbaar middel: het ambassadeursprogramma

De eerste gesprekken in zorginstellingen gaan vaak over dat mensen in de zorg helemaal niets willen weten van automatisering, dat zij digibeet zijn en zich er niet voor interesseren. Zij zien alleen maar mensen die met hun hakken in het zand staan, ja, dan lijkt het inderdaad alsof adoptie je veel moeite gaat kosten.

Toch gaan wij gewoon aan de slag. Hét middel daarbij is het ambassadeursprogramma. Wij zoeken mensen die het leuk vinden om bij te dragen aan verandering. De directie reageert dan enigszins paniekerig ‘Hoeveel mensen heb je daarvoor nodig dan’? Een vraag die wij niet kunnen beantwoorden, omdat het niet uitmaakt. Wij willen gewoon mensen die het leuk vinden om op deze manier bij te dragen en zelf bepalen hoeveel tijd zij er in willen steken. Vanuit het management krijg je dan te horen: ‘onze mensen willen dat niet, zij willen zich focussen op de zorg’. Gelukkig blijkt dat in de praktijk wel anders te zijn!

Keep it simple

Bij de zorginstelling waar ik gisteren zat, geven we ook een presentatie aan de verschillende managementteams. Hierin verpakken we onze boodschap op een leuke manier en maken we een vergelijking tussen een reis met tussenstations en ons verandertraject. Op deze manier maken we het traject begrijpelijk en spreekt het tot de verbeelding van de medewerkers. Ook communiceren we concreet wat dit voor de situatie van specifieke medewerkers betekent. We eindigen met een oproep voor ambassadeurs.

De belangstelling is mega hoog. Vooral omdat we het zo laagdrempelig houden denk ik. We werken met een demo en testapparatuur, zo geven we de medewerkers al een eerste ervaring met de nieuwe technologie. Iedereen is benieuwd wat er gaat gebeuren, er hangt een enthousiaste en positieve sfeer.

Geen gevecht, maar een positieve beweging

Mijn conclusie? Als je het verandertraject positief instapt, dan is het niet zo moeilijk om de mensen mee te krijgen. Dat geldt eigenlijk overal: als jij een winkel instapt met een glimlach, word je leuker geholpen dan wanneer je met een chagrijnig gezicht rondloopt. Wij kiezen daarom voor het starten van een positieve beweging in plaats van het gevecht aan te gaan.