In de afgelopen jaren zijn vooral in de cure-sector veel ontwikkelingen geweest, onder andere vanwege het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). Door deze grote ontwikkelingen zijn andere IT-gerelateerde vraagstukken blijven liggen. Eén daarvan zal in het begin van 2020 hele grote gevolgen met zich meebrengen.
Support op Windows 7 en Windows Server 2008 verloopt
Microsoft heeft aangekondigd om vanaf 14 januari 2020 geen standaard support meer te leveren op
Windows 7 en
Windows Server 2008. Ook
Office 2010 zal vanaf oktober 2020 ook niet meer ondersteund worden. Vanaf dit moment is de beveiliging van deze systemen niet meer gegarandeerd. Wanneer er na 14 januari 2020 een datalek ontstaat, kan deze serieuze implicaties met zich meebrengen.
De organisatie is zelf verantwoordelijk bij een datalek of andere problemen
Als een organisatie na 14 januari 2020 door blijft werken met een niet-ondersteunde versie van bepaalde software, zoals Windows 7 of Windows Server 2008, dragen ze de volle verantwoordelijkheid wanneer er problemen ontstaan. Sterker nog, sinds de invoering van de AVG wordt een organisatie geacht om alles eraan te doen om datalekken te voorkomen. Werken met een verouderde versie van software is een duidelijk teken van nalatigheid. Wanneer er vanaf dat moment privacygevoelige informatie op straat komt te liggen, is een grote boete een logisch gevolg.
Hoe kan een crisis afgewend worden?
Op dit moment zijn er twee mogelijkheden om niet in de problemen te komen na 14 januari 2020. De eerste is om extended support aan te schaffen bij Microsoft. Zo wordt het mogelijk om de support wel te blijven houden, maar deze optie is vele malen duurder dan de reguliere support. Bovendien is dit slechts een tijdelijke oplossing, aangezien ook deze extended support niet eeuwig van kracht zal blijven. De meest logische optie is om het landschap te gaan migreren naar de huidige versie van Windows en Office of een cloud-oplossing. Door in de cloud te werken, worden er veel nieuwe mogelijkheden ontsloten, ben je altijd up-to-date en behoren problemen als het verlopen van support tot het verleden.