Digitale vitaliteit: wat betekent het voor een organisatie?
Digitale vitaliteit zou een belangrijk agendapunt moeten zijn voor elke organisatie, zowel vanuit medewerkers - als vanuit strategisch perspectief. Digitaal vitaal zijn gaat namelijk verder dan 'jezelf aardig kunnen redden met Word of Excel' of weten hoe je een document op moet slaan. In een Digitaal Vitale organisatie zijn medewerkers zich bewust aan het ontwikkelen om informatie te verwerven, gericht te gebruiken en beschikbaar te maken voor anderen (resultaat is tenslotte de som van het delen). Deze mate van transparantie stelt organisaties in staat om flexibel in te spelen op (toekomstige) ontwikkelingen en een cultuur te ontwikkelen waarbij afdelingen van elkaar weten waar ze mee bezig zijn - en waarom - en waar gezamenlijke doelen worden gewaarborgd.
Volgens Martine van den Hurk, Productivity Consultant bij Wortell, zijn er acht onderdelen van digitale vitaliteit te onderscheiden en zorgt een hoge score op deze aandachtspunten, voor een effectieve werkomgeving, die prettig en aantrekkelijk is.
De acht kernwaarden van een digitaal vitale organisatie
"Veel organisaties hebben 'efficiënter werken' op de agenda staan, maar alleen het aanzetten van een tool die dit kan faciliteren is niet genoeg. Wanneer de medewerkers niet het nut en de noodzaak inzien van het werken met deze tool en begrijpen wat de nieuwe manier van werken voor hen gaat betekenen, zal er zelden een positieve trend zichtbaar worden in de efficiëntie. Daarom hebben wij acht kernwaarden benoemd waar een organisatie op kan sturen om digitaal vitaal te zijn", aldus Martine. De acht kernwaarden zijn als volgt:- Kritisch denken. Informatie moet kritisch behandeld worden, dus is het belangrijk om de informatie te analyseren op herkomst, volledigheid en toepasbaarheid.
- Digitaal bewustzijn. Met de komst van de Cloud is informatie altijd beschikbaar en bereikbaar, wat ook consequenties met zich meebrengt. Een sterk digitaal bewustzijn laat mensen zorgvuldig met informatie omgaan.
- Sociale en culturele vaardigheden. Wanneer een organisatie meerdere culturen herbergt of een netwerk heeft binnen verschillende culturen, is het van belang dat deze goed en respectvol met elkaar communiceren, zowel persoonlijk als digitaal. Alleen dan is het mogelijk om op een prettige manier samen te werken en van elkaar te leren.
- Samenwerken. Silovorming is nog steeds een groot probleem binnen organisaties en kan de open communicatie sterk vertragen. Door deze barrières te doorbreken kan een communicatie op poten gezet worden, die alle betrokkenen helpt effectiever te werken.
- Verrijken van kennis en content. Het is belangrijk om in de schat aan beschikbare informatie juist die kennis te vinden die op het juiste moment van belang is. Door het leggen van slimme dwarsverbanden kan informatie ineens veel meer waard worden.
- Effectief communiceren. Effectieve communicatie gaat om daadwerkelijk de boodschap overbrengen en reageren op wat er verteld wordt. Daarom is het belangrijk om bewust het medium te kiezen waarop de communicatie zo effectief mogelijk verloopt en een open en empathische houding te stimuleren.
- Creativiteit bevorderen. Creativiteit is een belangrijk onderdeel in elke organisatie, omdat je buiten de gebaande paden gaat en daar kunnen hele interessante inzichten uit voortkomen. Alles blijven doen 'omdat het altijd al zo gedaan wordt' is funest voor vernieuwing.
- Functionele vaardigheden. Een leven lang leren is een belangrijk onderdeel van een digitaal vitale houding. Blijf altijd je vaardigheden ontwikkelen en meegaan met nieuwe technologieën.