Ga naar content
Zoek op onderwerpen, blogs, diensten etc.

Stem je website af op je bezoeker met SharePoint 2013

Het inrichten van een website begint vaak met de vraag wat en wie je wilt bereiken. En vanzelf komt de vraag wat je op de homepage plaatst. Zou het niet ideaal zijn als je meer informatie over de bezoeker had, bijvoorbeeld over zijn doel van het bezoek, en je de site kunt aanpassen aan de bezoeker?

Meer informatie over een bezoeker?

Vaak is er meer bekend over een bezoeker dan men denkt, te denken valt aan:

  • Locatie gegeven, kijk bijvoorbeeld op http://www.tracemyip.org/ om een indruk te krijgen wat voor informatie over je locatie te vinden is;
  • Browser en apparaat gegevens, gebruikt de bezoeker een tablet of telefoon en welk merk;
  • Verwijzende site, vanaf welke site is de bezoeker afkomstig. Indien dit een zoekmachine is zoals Bing of Google dan kan vaak zelfs de zoekterm herleidt worden;
  • Klik gedrag op de website, stel dat iemand op een elektronica webshop alleen maar pagina's met TV's bekijkt dan is dat waardevolle informatie.

 

Bovenstaande gegevens kunnen gebruikt worden om profielen van gebruikers op te stellen en op basis daarvan relevante informatie te tonen of te verbergen.

 

Een voorbeeld: de elektronica webshop

Stel dat een elektronica webshop die tv's en computers verkoopt een bezoeker heeft die via Google op de site is gekomen. We weten dat hij op Google heeft gezocht op "LED tv", op het moment dat deze bezoeker de homepage bekijkt kunnen we aannemen dat hij of zij opzoek is naar een TV, we tonen daarom prominent de beschikbare TV's en brengen de computers veel minder onder de aandacht.

 

Een soortgelijke manier kan ook op basis van klik gedrag gemaakt worden. Stel dat we van een bezoeker geen informatie hebben of hij via Google komt, maar we constateren wel dat de bezoeker meer pagina's bekijkt op de computer sectie van de webshop dan op de TV sectie. Op basis van deze gegevens kunnen bijvoorbeeld banners met aanbiedingen en acties aangepast worden zodat zij alleen nog maar computer gerelateerde banners laat zien. Ook kunnen eenvoudig gerelateerde gegevens worden getoond om cross- en upselling te verbeteren.

 

Overigens is het zo dat het klikgedrag van een bezoeker op een andere website niet bekend is en dus ook niet gebruikt kan worden bij het aanbieden van relevante informatie.

 

Wat kan SharePoint hierin betekenen?

De zoekfunctionaliteit van SharePoint is in de 2013 versie van het product flink aangepast en kan bovenstaande voorbeelden compleet ondersteunen. Onderstaande afbeelding geeft schematisch de werking en benodigde onderdelen weer.

User%20segmentation2

 

Meer informatie

Informatie over het concept, inclusief voorbeelden, is te vinden op:

 

Op MSDN staat uitgebreid beschreven hoe je het custom search web part kunt maken: User segmentation in SharePoint 2013

Meer over SharePoint

Blogpost / 10-10-2016

Testen in SharePoint Online: Waarom?

Testen. Het kost geld, duurt lang en is het daadwerkelijk nodig? Terechte vragen. In onderstaand voorbeeld geef ik een antwoord op deze vragen.
Blogpost / 20-5-2016

Samenwerken 3.0 met het nieuwe SharePoint

Samenwerken 3.0 met het nieuwe SharePoint
Blogpost / 12-5-2016

Delen met externe gebruikers in SharePoint Online & OneDrive for Business, blijf in controle

Sharing van documenten met externe gebruikers in SharePoint Online en OneDrive for Business, maar hoe zorg je dat je in controle blijft wat er gedeeld...
Blogpost / 2-5-2016

SharePoint documentbibliotheken krijgen een nieuw uiterlijk

Microsoft heeft recent aangekondigd dat het de SharePoint documentbibliotheken van een nieuwe vormgeving gaat voorzien, indien je Office 365 omgeving...
Blogpost / 29-3-2016

Protocollen, beschikbaar en veilig in SharePoint

Protocollen, beschikbaar en veilig in SharePoint
Blogpost / 23-3-2016

Klantcase: document sets in SharePoint 2013 DMS

Hoe een klant blij en enthousiast wordt gemaakt door een goede samenwerking en een SharePoint 2013 oplossing op maat.
Blogpost / 25-11-2015

SharePoint Check-Up: Quick wins voor je SharePoint-omgeving

Wortell heeft samen met Microsoft de SharePoint Check-Up ontwikkeld om een aantal 'quick wins' voor jouw organisatie te definiëren.
Blogpost / 2-11-2015

SharePoint Governance

Het SharePoint Governance plan zorgt er voor dat projecten technisch goed worden uitgevoerd en het biedt richtlijnen over succesvol gebruik.
Blogpost / 5-10-2015

Effectief samenwerken met SharePoint Online

Hoe kan je de medewerkers van je organisatie op een makkelijke manier heel efficiënt met elkaar laten samenwerken? Dat kan met SharePoint Online.
Blogpost / 9-9-2015

Meer invloed op je backups in SharePoint Online

Met SharePoint Online hoeft men zich geen zorgen te maken over het maken van backups, maar wat als je meer invloed wilt hebben op je backup strategie?
Blogpost / 31-8-2015

Grote hoeveelheden bestanden importeren in SharePoint Online met de Office 365 import service

Grote hoeveelheden bestanden importeren in SharePoint Online met de Office 365 import service
Blogpost / 28-7-2015

Event: Ontwikkelingen & Trends in SharePoint intranetten 14 oktober

Event: Ontwikkelingen & Trends in SharePoint intranetten 14 oktober
Blogpost / 24-7-2015

Event: Ontwikkelingen & Trends in SharePoint intranetten 24 september

Intranetten worden steeds efficiënter ontwikkeld, persoonlijker en op een steeds betere manier gebruikt. Met welke trends en nieuwe ontwikkelingen ku...
Blogpost / 12-5-2015

Wat is er nieuw in SharePoint 2016? (Deel 3/3)

Tijdens Ignite zijn er veel nieuwe details bekend gemaakt rondom SharePoint 2016, nl: Operations/Telemetry, Hybride Search/Office Graph en eDiscovery,...
Blogpost / 8-5-2015

Wat is er nieuw in SharePoint 2016? (Deel 2/3)

Tijdens Ignite zijn er veel nieuwe details bekend gemaakt rondom SharePoint 2016. Ondermeer Minimal Serverroles, User Profile, Patching en durable lin...