Ga naar content
Zoek op onderwerpen, blogs, diensten etc.

Eén wereldwijd intranet voor het delen van informatie: ERIKS 'My KEY'

Laagdrempelige communicatie naar 8.000 medewerkers verspreid over meerdere vestigingen in 27 landen; dat was voor ERIKS de eerste focus van een nieuw intranet. Giel Clement, Head Office Marketing and Communication Manager, vertelt: “We wilden een belangrijke stap zetten in de verbinding van de sterk gespreide locaties. Een platform waarmee het hoofdkantoor alle medewerkers snel kan bereiken om nieuws over de laatste ontwikkelingen en de schat aan kennis binnen de organisatie te delen. In samenwerking met Wortell hebben we dit kunnen waarmaken.”

Eén globaal intranet voor alle regio’s

ERIKS is een wereldwijde leverancier van werkbouwtuigkundige componenten. “Elke regio gebruikt een eigen intranet. We hebben daarom samen met de verschillende regio’s gezocht naar de eisen voor een nieuw intranet.” Samen met Wortell inventariseerde ERIKS wat de communicatiewensen van de organisatie als geheel en van de individuele regio’s waren. “We hebben geprobeerd zoveel mogelijk rekening met de lokale ideeën te houden. Zo willen we draagkracht creëren. De lat is hoog gelegd, want het nieuwe intranet moest niet alleen een vervanging van bestaande oplossingen worden. We wilden vanaf het begin juist extra functionaliteit bieden.” Het eerste doel was de inzet en uitrol van het gestandaardiseerde, corporate ‘My KEY’ intranet voor alle medewerkers van ERIKS. “Helder, overzichtelijk en toegankelijk; dit waren de sleutelwoorden. Binnen drieënhalve maand hebben wij My KEY neergezet, wat vrij ambitieus was. Dankzij een strakke planning hebben we het met succes gelanceerd tijdens de jaarlijkse ERIKS Management Conference!”. De uitrol van regionale intranetten is het volgende doel van ERIKS. “Dit zorgt voor meer eenheid en draagt bij aan de beleving van één ERIKS. Hier is in het ontwerp van My KEY rekening mee gehouden; we moeten de structuur makkelijk kunnen overnemen voor alle regio’s.”

Snelle wereldwijde communicatie en kennisdeling

“Het nut van het intranet is nu al bewezen.” Sinds een jaar brengt ERIKS het nieuwe magazine 'ERIKS Planet' voor medewerkers uit, dat met een oplage van 8.000 wereldwijd wordt verspreid. “Na twee nummers vroegen we ons af hoe het gelezen wordt en wat we konden verbeteren. Wat vinden medewerkers er eigenlijk van?” Via het intranet werd een survey opgestart. “Binnen twee weken was de respons meer dan 14%. Dit is te danken aan de korte, snelle lijnen van My KEY.” In de eerste fase is het intranet voornamelijk bedoeld voor globale, corporate communicatie; toch dragen de regio’s regelmatig cases aan. “Het gaat om projecten met een breder karakter dan de eigen regio, die medewerkers ter inspiratie willen delen. Het nieuwsaanbod heeft een strakke contentplanning om variatie en afwisseling aan gebruikers te bieden. De informatie wordt specifiek afgestemd op de groepen gebruikers en hun informatiebehoefte.”

Killer apps van ERIKS

“De 8.000 medewerkers van ERIKS zijn de contenteigenaren; zij dragen allemaal een stukje kennis bij. “De regionale intranetten communiceren het nieuws uit de eigen regio. Het nieuws van de andere regio’s kan ook worden bekeken. Zo kunnen medewerkers, die internationaal actief zijn, snel een beeld vormen van wat er speelt.” ERIKS merkt dat My KEY de uitwisseling van regionale initiatieven stimuleert. “Door samenwerking met en betrokkenheid van de regio’s bepaal je het succes. Op My KEY zijn het nieuws en ‘killer apps’ te vinden, zoals de ERIKS University, people finder, companyfinder, helpdesk en tools. Deze apps zorgen ervoor dat medewerkers het intranet nodig hebben.” Om medewerkers te blijven betrekken, zet ERIKS verschillende kanalen in. Bijvoorbeeld de nieuwsbrieffunctionaliteit, waarmee medewerkers worden uitgenodigd om nieuwe actualiteiten op het intranet te bekijken. “Dankzij My KEY communiceren medewerkers veel vaker en efficiënter met andere regio’s dan voorheen. Zij kijken echt uit naar de uitrol van de regionale intranetten!”.

Meer over Intranet

Blogpost / 12-7-2021

Hoe zet je de digitale werkplek in om hybride werken te faciliteren

Hybride werken is here to stay. En dat is niet iets wat alleen wij bij Debble denken. Uit diverse onderzoeken blijkt dat het overgrote...
Blogpost / 18-5-2021

De kracht van extern nieuws in een intranet

.tb_button {padding:1px;cursor:pointer;border-right: 1px solid #8b8b8b;border-left: 1px solid #FFF;border-bottom: 1px solid #fff;}.tb_button.hover {bo...
Blogpost / 26-4-2021

Hoe bereik je medewerkers met een Digitale Werkplek?

Hoe zorg je ervoor dat (crisis) communicatie aankomt? Hoe zorg je ervoor dat medewerkers betrokken blijven? In dit blog verteld Debble Product Owner,...
Blogpost / 8-3-2021

Microsoft Viva: het einde van het out-of-the-box intranet?

Welke impact heeft Microsoft Viva op out-of-the-box intranetoplossingen? Gaat Microsoft Viva deze oplossingen vervangen of heeft een out-of-the-box in...
cloud security
Blogpost / 10-9-2020

E-book Remote Everything

‘Hoe ziet de werkplek eruit?’ Gedurende een lange periode hadden we een duidelijk beeld van het antwoord op die vraag. Lees het in dit e-b...
Blogpost / 5-6-2020

Thuiswerken: zo ziet het er bij Wortell uit (inclusief tips)

Neem een kijkje hoe het er bij de Wortellers aan toe gaat.
Blogpost / 17-2-2020

5 voordelen van Debble for Industry voor de IT-manager

IT-managers in de industrie staan te springen om het bedrijf echt vooruit te helpen. Toch zijn IT-managers samen met hun teamleden vaak bezig met deze...
Blogpost / 4-6-2019

Volstaat Office 365 als intranet voor jouw organisatie?

Natuurlijk volstaat Office 365 als intranet! De echte vraag is: welke strategische keuzes maakt je organisatie en welke inrichting van een intranet pa...
Blogpost / 7-3-2019

Wortell en ETTU fuseren

Vol trots maken we bekend dat Wortell en ETTU fuseren. Lees verder over het nieuwe dienstenpallet van Wortell.