Ga naar content
Wij zijn de #1 Microsoft partner van Nederland
header_top_slogan_short
Console Werken bij

Feedback & reflectie als basis voor groei

In eerdere blogpost schreven we al dat de mens bij ons centraal staat. Maar hoe vertalen we onze missie "We Empower People" naar onze manier van omgaan met feedback en reflectie binnen onze organisatie?

We geloven namelijk dat het geven en ontvangen van feedback en het voortdurend reflecteren op ons gedrag een belangrijk middel is om onze medewerkers te empoweren en te laten groeien.

Door middel van zelfreflectie en het geven van feedback helpen wij elkaar om te blijven ontwikkelen en onze doelen te bereiken.

Door dagelijks na te denken over wat goed ging en wat beter kan, kunnen we ons eigen gedrag handhaven, bijsturen en groeien. Door het geven van feedback helpen we anderen helpen met hun zelfreflectie, laten we zien dat we waardering hebben voor hun gedrag en helpen we elkaar om "blinde vlekken" te ontdekken. Bovendien helpt het ons om uit onze comfortzone te stappen en wellicht krijgen we daarbij ook nog eens suggesties waar we zelf nog niet aan hadden gedacht.

Het begint bij de onboarding

Om zelfreflectie en het geven van feedback zorgvuldig aan te pakken, hebben we een workshop toegevoegd aan ons onboarding programma. Hierin leggen we uit waarom we dit thema belangrijk vinden, hoe je met zelfreflectie en feedback kunt starten en oefenen we met beide onderwerpen. Daarnaast trainen we leidinggevenden om feedback te geven en om een voorbeeld te zijn in het gedrag wat ze van hun medewerkers verwachten. Feedback is daarnaast een standaard onderdeel binnen de gespekscyclus tussen medewerker en leidinggevende. Door vaardigheden te trainen en te integreren in ons proces, stimuleren we onze medewerkers om elkaar te empoweren en om de beste versie van zichzelf te worden.

Zelfreflectie nemen wij net zo serieus als het geven van feedback aan anderen. Daarom hebben wij het onderwerp geïntegreerd in de workshop voor starters. Door bewust te zijn van ons eigen gedrag en te weten wat we willen blijven doen en wat we anders willen doen, kunnen we gerichte acties ondernemen om onszelf te ontwikkelen. We doen een suggestie om de STARR (Situatie-Taak-Actie-Resultaat-Reflectie) methode te gebruiken en oefenen hiermee, iedereen is echter vrij om hier een eigen voorkeur in te kiezen.

Bij het geven van feedback zorgen wij dat deze dienend is aan de ander en niet gegeven wordt vanuit eigenbelang. Belangrijk is ook dat feedback niet alleen gericht is op verbetering, óók op het geven van waardering en het vieren van successen. Door elkaar te waarderen en te vieren wat we behaald hebben, voelen we ons verbonden met elkaar en werken we met meer plezier samen. Wij zien dat dit bij onze mensen zorgt voor meer motivatie en enthousiasme.

Meerdere manieren van feedback

Er zijn verschillende manieren en vormen om feedback te geven zoals de ik-ik-jij, 4G of de OEPS methode. Belangrijk is ook om te checken of de ontvanger wel open staat voor feedback, ongewenst gedrag uitgezonderd.

Wij houden bij het geven van feedback objectiviteit in gedachten, en beschrijven wat we observeren in gedrag zonder te speculeren over de intenties van de ander. We gebruiken in eerste instantie de OEPS methode (Observatie-Effect-Pauze-Suggestie) bij het geven van feedback, die zowel handhaafpunten als verbeterpunten omvat, met toelichting, voorbeelden en eventuele suggesties voor verbetering. Dit is een vorm die, zo blijkt uit de praktijk, voor iedereen past. Na de inwerkperiode bieden we onze medewerkers ook de Communicatietraining van Brenda Sarbach. Hierin worden ze getraind om de feedback vorm gericht af te stemmen op de gesprekspartner.

Tot slot zijn er ook aandachtspunten bij het ontvangen van feedback. Neem ontvangen feedback allereerst niet persoonlijk. Je kunt het beste open staan voor feedback door nieuwsgierig te zijn, zonder oordeel te luisteren en feedback vooral te zien als kans om te leren en te groeien. Je hebt tenslotte altijd zelf een keuze wat je met de ontvangen feedback doet.

Door feedback en zelfreflectie op deze manier te benaderen, beiden écht belangrijk te maken en dus vooral te zien als kansen om te groeien, creëren we een positief en respectvol werkklimaat waarbij iedereen kan groeien en ontwikkelen. Zo Empoweren wij onze medewerkers en worden zij de beste versie van zichzelf.

Onze auteur

Harm-Jan van Tiel

Ik ben ervan overtuigd dat wanneer mensen de kans krijgen om zichzelf te ontwikkelen en plezier hebben in wat ze doen, ze dit ook uitstralen richting onze klanten en automatisch beter presteren. Met als resultaat : tevreden klanten.

Dat is mijn missie, elke dag, om onze mensen te helpen de beste versie van zichzelf te worden.

Benieuwd naar onze vacatures?