Ga naar content
Zoek op onderwerpen, blogs, diensten etc.

Feedback & reflectie als basis voor groei

In eerdere blogpost schreven we al dat de mens bij ons centraal staat. Maar hoe vertalen we onze missie "We Empower People" naar onze manier van omgaan met feedback en reflectie binnen onze organisatie?

We geloven namelijk dat het geven en ontvangen van feedback en het voortdurend reflecteren op ons gedrag een belangrijk middel is om onze medewerkers te empoweren en te laten groeien.

Door middel van zelfreflectie en het geven van feedback helpen wij elkaar om te blijven ontwikkelen en onze doelen te bereiken.

Door dagelijks na te denken over wat goed ging en wat beter kan, kunnen we ons eigen gedrag handhaven, bijsturen en groeien. Door het geven van feedback helpen we anderen helpen met hun zelfreflectie, laten we zien dat we waardering hebben voor hun gedrag en helpen we elkaar om "blinde vlekken" te ontdekken. Bovendien helpt het ons om uit onze comfortzone te stappen en wellicht krijgen we daarbij ook nog eens suggesties waar we zelf nog niet aan hadden gedacht.

Het begint bij de onboarding

Om zelfreflectie en het geven van feedback zorgvuldig aan te pakken, hebben we een workshop toegevoegd aan ons onboarding programma. Hierin leggen we uit waarom we dit thema belangrijk vinden, hoe je met zelfreflectie en feedback kunt starten en oefenen we met beide onderwerpen. Daarnaast trainen we leidinggevenden om feedback te geven en om een voorbeeld te zijn in het gedrag wat ze van hun medewerkers verwachten. Feedback is daarnaast een standaard onderdeel binnen de gespekscyclus tussen medewerker en leidinggevende. Door vaardigheden te trainen en te integreren in ons proces, stimuleren we onze medewerkers om elkaar te empoweren en om de beste versie van zichzelf te worden.

Zelfreflectie nemen wij net zo serieus als het geven van feedback aan anderen. Daarom hebben wij het onderwerp geïntegreerd in de workshop voor starters. Door bewust te zijn van ons eigen gedrag en te weten wat we willen blijven doen en wat we anders willen doen, kunnen we gerichte acties ondernemen om onszelf te ontwikkelen. We doen een suggestie om de STARR (Situatie-Taak-Actie-Resultaat-Reflectie) methode te gebruiken en oefenen hiermee, iedereen is echter vrij om hier een eigen voorkeur in te kiezen.

Bij het geven van feedback zorgen wij dat deze dienend is aan de ander en niet gegeven wordt vanuit eigenbelang. Belangrijk is ook dat feedback niet alleen gericht is op verbetering, óók op het geven van waardering en het vieren van successen. Door elkaar te waarderen en te vieren wat we behaald hebben, voelen we ons verbonden met elkaar en werken we met meer plezier samen. Wij zien dat dit bij onze mensen zorgt voor meer motivatie en enthousiasme.

Meerdere manieren van feedback

Er zijn verschillende manieren en vormen om feedback te geven zoals de ik-ik-jij, 4G of de OEPS methode. Belangrijk is ook om te checken of de ontvanger wel open staat voor feedback, ongewenst gedrag uitgezonderd.

Wij houden bij het geven van feedback objectiviteit in gedachten, en beschrijven wat we observeren in gedrag zonder te speculeren over de intenties van de ander. We gebruiken in eerste instantie de OEPS methode (Observatie-Effect-Pauze-Suggestie) bij het geven van feedback, die zowel handhaafpunten als verbeterpunten omvat, met toelichting, voorbeelden en eventuele suggesties voor verbetering. Dit is een vorm die, zo blijkt uit de praktijk, voor iedereen past. Na de inwerkperiode bieden we onze medewerkers ook de Communicatietraining van Brenda Sarbach. Hierin worden ze getraind om de feedback vorm gericht af te stemmen op de gesprekspartner.

Tot slot zijn er ook aandachtspunten bij het ontvangen van feedback. Neem ontvangen feedback allereerst niet persoonlijk. Je kunt het beste open staan voor feedback door nieuwsgierig te zijn, zonder oordeel te luisteren en feedback vooral te zien als kans om te leren en te groeien. Je hebt tenslotte altijd zelf een keuze wat je met de ontvangen feedback doet.

Door feedback en zelfreflectie op deze manier te benaderen, beiden écht belangrijk te maken en dus vooral te zien als kansen om te groeien, creëren we een positief en respectvol werkklimaat waarbij iedereen kan groeien en ontwikkelen. Zo Empoweren wij onze medewerkers en worden zij de beste versie van zichzelf.

Onze auteur

Harm-Jan van Tiel

Ik ben ervan overtuigd dat wanneer mensen de kans krijgen om zichzelf te ontwikkelen en plezier hebben in wat ze doen, ze dit ook uitstralen richting onze klanten en automatisch beter presteren. Met als resultaat : tevreden klanten.

Dat is mijn missie, elke dag, om onze mensen te helpen de beste versie van zichzelf te worden.

Benieuwd naar onze vacatures?

Meer over Werken bij Wortell

Ga naar Externe coaches voor Wortellers
Blogpost / 19-6-2023

Externe coaches voor Wortellers

Lees in deze blog hoe externe coaches worden betrokken om onze mensen te empoweren.
Ga naar Coaching om onze mensen te Empoweren
Blogpost / 8-5-2023

Coaching om onze mensen te Empoweren

Lees hoe we onze medewerkers ondersteunen en ontwikkeling stimuleren met behulp van coaching.
Ga naar Carriere Coaching, wat is jouw volgende stap?
Blogpost / 6-6-2023

Carriere Coaching, wat is jouw volgende stap?

Lees hoe we onze medewerkers ondersteunen met behulp van carrière coaching.
Ga naar Groei mét behoud van cultuur: wat ‘maakt’ ons Wortell?
Blogpost / 22-1-2023

Groei mét behoud van cultuur: wat ‘maakt’ ons Wortell?

In de afgelopen jaren is Wortell flink gegroeid. Bij veel organisaties gaat dat gepaard met een vermindering van het menselijke aspect. Omdat bij ons...
Duurzaamheid + vitaliteit + plezier = empowerment Ga naar We Empower People: hoe doen we dat?
Blogpost / 8-12-2022

We Empower People: hoe doen we dat?

De missie van Wortell luidt ‘We Empower People’. Want de mens staat bij ons centraal. Maar waaruit blijkt dit precies? In deze blogpost ve...
Ga naar Wortell bestaat 25 jaar! De hoogtepunten en blunders in vogelvlucht
Blogpost / 24-11-2022

Wortell bestaat 25 jaar! De hoogtepunten en blunders in vogelvlucht

We grijpen het 25-jarige bestaan van Wortell graag aan om kort terug te blikken op een kwart eeuw aan hoogtepunten en blunders. Danny en Luc geven een...
Ga naar Eindhoven de gekste
Blogpost / 23-8-2022

Eindhoven de gekste

Vanaf 1 september openen wij een nieuw kantoor in Eindhoven.
Ga naar Welkom onboard bij Wortell
Blogpost / 18-8-2022

Welkom onboard bij Wortell

Cindy Smit, onboarding medewerker bij Wortell, neemt je graag mee in ons onboardingsprogramma. Aan een nieuwe baan beginnen kan voor sommigen toch een...
Ga naar Diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusiviteit bij Wortell
Blogpost / 2-8-2022

Diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusiviteit bij Wortell

Het is Pride Week in Amsterdam! En dat vieren we enthousiast mee bij Wortell. Want kunnen zijn wie je bent en houden van wie je wilt, dat vinden...
Ga naar Traineeship Cyber Security
Blogpost / 18-7-2022

Traineeship Cyber Security

In het najaar start ons Cyber Security Traineeship. Binnen dit programma word je binnen twee jaar opgeleid tot een zelfstandige Security Professional.
Ga naar Echt op je plek zijn bij Wortell
Blogpost / 14-6-2021

Echt op je plek zijn bij Wortell

De eerste maand als Worteller.
Ga naar Uitstekend werkgeverschap; Wortell is een World-class Workplace
Blogpost / 5-5-2022

Uitstekend werkgeverschap; Wortell is een World-class Workplace

Ons motto, 'We empower people', geldt niet alleen voor klanten, maar ook voor onze medewerkers.
Ga naar Waarom mensen bij Wortell op nummer één staan
Blogpost / 25-2-2021

Waarom mensen bij Wortell op nummer één staan

Ons motto, 'We empower people', geldt niet alleen voor klanten, maar ook voor onze medewerkers.
Ga naar De eerste week bij Wortell
Blogpost / 11-12-2020

De eerste week bij Wortell

Dion legt uit hoe zij werd meegenomen in de wereld van Wortell!
Ga naar Open sollicitatie
Vacature

Open sollicitatie

Wij komen graag met je in gesprek, ook als er op dit moment wellicht geen passende vacature is.
Vacature

Meewerkstage HRM

Kom ervaring opdoen op het gebied van HR processen, advisering, projecten en administratie.
Ga naar Data Architect
Vacature

Data Architect

Jij helpt ons en onze klanten om tot de best passende architectuur en oplossing te komen.
Ga naar Data Engineer
Vacature

Data Engineer

Als Data Engineer ben je verantwoordelijk voor het inrichten en bouwen van een dataplatform bij of voor onze klanten.
Ga naar Junior Sales
Vacature

Junior Sales

Jouw focus staat op het verwerven van nieuwe zakelijke kansen voor het Sales team.
Ga naar Security Analist
Vacature

Security Analist

Jij zorgt ervoor dat hackers buiten de omgevingen van onze klanten blijven.
Ga naar Project Manager
Vacature

Project Manager

Jij bent de drijvende kracht achter het succesvol volbrengen van uitdagende projecten binnen de Microsoft-wereld.
Ga naar Azure Consultant
Vacature

Azure Consultant

Jij neemt samen met je team onze klanten mee naar Azure.
Ga naar Microsoft 365 Migratie Specialist
Vacature

Microsoft 365 Migratie Specialist

Jij bent verantwoordelijk voor het voorbereiden en plannen van migratietrajecten.
Ga naar Enterprise Architect
Vacature

Enterprise Architect

Jij houdt je bezig met het begeleiden van onze grotere klanten in hun transitie naar moderne IT-omgevingen.
Ga naar Solution Sales Modern Workplace
Vacature

Solution Sales Modern Workplace

Jij adviseert onze klanten hoe ze optimaal gebruik maken van onze Workplace-dienstverlening
Ga naar Compliance Manager
Vacature

Compliance Manager

Jij zorgt ervoor te zorgen dat Wortell aan haar informatiebeveiliging en alle relevante wet- en regelgeving voldoet.