Ga naar content
Zoek op onderwerpen, blogs, diensten etc.

Hoe realiseer je jouw datagedreven doelstellingen binnen no-time?

In de afgelopen tijd hebben we het nodige geschreven over Dakar. In onze blogposts 'Racen naar inzicht met data', 'Van raceauto naar bedrijfsleven' én E-book 'Datagedreven racen' sloegen we de brug tussen de Dakar Rally en datagedreven werken binnen organisaties. Nu de race achter de rug is, blikken we even terug én vooruit.

Wat we meenemen van Dakar is de spirit: het gaat daar om snelheid. Seconden maken een wereld van verschil. En dat geldt tegenwoordig óók voor het bedrijfsleven. Als je de concurrentie altijd een stap voor wilt blijven, moet je snel kunnen anticiperen en handelen. Zo kan je vliegensvlug inspelen op zaken als klantgedrag en veranderingen in de markt. Wat je daarvoor nodig hebt? Up-to-date inzichten. En die verkrijg je door datagedreven te werken.

Download onepager

Smart Data Platform.

Smart is het Data Platform van Wortell. Wil je meer weten? Download de onepager en lees verder. 

Fundering: breng de status quo en doelstellingen in kaart

Wil jij de eerste stap zetten richting datagedreven werken? Stel jezelf dan eens een aantal cruciale vragen. Zo breng je in kaart waar je staat en waar je naartoe beweegt.

  • Wat is de stip op de horizon?
    Bedenk welk doel je nastreeft. Als je machine learning, Artificial Intelligence of voorspellende analyses inzet, wat wil je daar dan uiteindelijk mee bereiken?
     
  • Is informatie beschikbaar — en zo ja, uit welke bronnen haal je deze dan?
    Heb je data omtrent klanttevredenheid of -gedrag nodig? Bekijk dan eerst of zulke gegevens beschikbaar zijn. Is dat het geval, achterhaal dan ook waar je ze kan ophalen.
     
  • Wat is de kwaliteit van data?
    De informatie waarmee je werkt, moet betrouwbaar zijn. Als je je bijvoorbeeld focust op klanttevredenheid, moet je een link kunnen leggen met overige informatie omtrent klanten.
     
  • Worden gegevens momenteel al centraal opgeslagen en gecombineerd?
    Is dit het geval, bekijk dan of data on-premise of in de cloud staat. Als je oude data in de serverruimte hebt staan, wil je die misschien eerst in de cloud plaatsen. Is er nog geen sprake van centrale dataopslag en het combineren van data, bedenk dan of je organisatie hier behoefte aan heeft. Als data decentraal op verschillende on-premise databases staat opgeslagen, is het lastig om inzicht over bronnen heen te krijgen. Een centraal clouddataplatform verhelpt dit probleem. Een ander groot voordeel van de cloud is flexibiliteit: je kunt performance of capaciteit al naar gelang je actuele behoeftes op- en afschalen.
     
  • Welke medewerkers hebben inzicht in welke data — en hoe toegankelijk zijn de betreffende gegevens?
    Ga na wie welke informatie kan bekijken. Zijn alle gegevens voor iedereen inzichtelijk? Of is de toegang tot bepaalde data (zoals de financiële resultaten van de organisatie) afhankelijk van de functie van een medewerker? Onderzoek ook of medewerkers belangrijke data makkelijk kunnen inzien, bijvoorbeeld via dashboards. Als zij afhankelijk zijn van één collega die telkens Excel-rapporten moet uitdraaien, kan het handig zijn om te evalueren of je dit proces kan vereenvoudigen.
     
  • Hoe oud is de informatie die medewerkers gebruiken?
    Inzichten moeten up-to-date zijn. Werk je met Excel-exports, dan kunnen gegevens echt verouderd zijn. Veel organisaties draaien zulke rapporten namelijk slechts één keer per week, maand of kwartaal uit.

Richting een datagedreven organisatie: vruchtvol samenwerken met een partner

De ene partner is de andere niet. Wat kan je verwachten van een partij die je helpt datagedreven te worden? Wij lichten de werkwijze van Wortell graag toe!

Als je met ons in zee gaat, nemen wij je aan de hand mee om naar een datagedreven organisatie toe te werken. Deze reis maken we samen door. Wij leveren niet alleen een technische oplossing, maar onderzoeken samen met jou waar de knelpunten liggen om je doelstellingen te behalen. Wortell treedt in elke stap van het proces als partner op.

Allereerst buigen we ons gezamenlijk over diverse belangrijke vragen. Welke databronnen heb je? Wat is de kwaliteit van je data? Wat is je uiteindelijk doel? En is je data hiervoor volwassen genoeg?

Op basis van de antwoorden bepalen we samen met jou welke technische toepassingen het best bij jouw behoeftes en IT-omgeving passen. Het kan zijn dat de oplossing het inzetten van ons Smart Data Platform is. In dat geval starten we met het bepalen van de informatiebehoefte van een specifieke afdeling. Vervolgens ontsluiten we de eerste bronapplicaties om inzicht in het betreffende domein te bieden. Het combineren van databronnen is hierbij cruciaal. Wil je bijvoorbeeld aan klantretentie doen, dan kan het heel zinvol zijn om betaalgedrag, supportcalls van de helpdesk en opzeggingen van bepaalde modules (of contracttermijnen) te combineren. Zo zie je tijdig welke klanten je dreigen te verlaten. En op basis daarvan kan je ingrijpen.

Op basis van de gecombineerde en gevalideerde datastromen uit het best-practice-dataplatform bouwen we een dashboard dat jou actueel inzicht geeft in up-to-date, gecombineerde data. Dit doen we snel, zodat je binnen no-time de eerste stappen richting datagedreven werken kunt zetten.

Vervolgens bekijken we samen welke andere afdelingen óók van zulke inzichten kunnen profiteren. Naast de technische oplossing en de knelpunten helpen we ook de eindgebruikers de data oplossing te adopteren. Daarnaast bepalen we welke andere databronnen we kunnen ontsluiten om het inzicht in data te verrijken en je organisatie te helpen om nog meer datagedreven te worden.

De reis richting datagedrevenheid in 5 fases

Kortom, wij zorgen dat je razendsnel kunt starten. Maar het is belangrijk om te beseffen dat de reis naar datagedrevenheid veel stappen behelst. Grofweg kunnen we deze indelen in vijf fases:

  1. Reporting: wat is er gebeurd?
  2. Monitoring: wat gebeurt er nu?
  3. Evaluatie: waarom gebeurt dit?
  4. Datamining: wat gaat er gebeuren?
  5. Voorspelling/simulatie: wat kunnen we doen om de toekomst in positieve zin te beïnvloeden?

Wil je deze fases soepel doorlopen, dan is het belangrijk dat je als organisatie ook datagedreven wílt werken. Als je enkel een doel definieert en de techniek implementeert, resulteert dit niet per definitie in een groot voordeel. Met een hamer en een zaag bouw je immers ook niet zomaar een huis. Zorg daarom voor adoptie: je medewerkers moeten een datagedreven manier van werken écht omarmen. Het is niet voldoende om één keer per week een rapport uit te draaien en dit even te bespreken. Data moet onderdeel zijn van de dagelijkse werkzaamheden.

Ook in het adoptieproces kunnen wij overigens ondersteuning bieden. Onze adoptieconsultants gaan graag met je medewerkers aan de slag!

Klaar voor de volgende stap?

Wil je weten of jij de middelen in huis hebt om een datagedreven organisatie te worden? Vraag dan een Data Readiness Scan bij ons aan.

Ben je al enkele stappen verder, bijvoorbeeld omdat je qua technologie al iets hebt neergezet? En ben je benieuwd of dit nog steeds aansluit bij je bedrijfsdoelstellingen? Dan is een
Data Architectuur Scan iets voor jou.

Wil je jouw mogelijkheden in bredere zin bespreken? Bij Wortell hebben we verschillende afdelingen: Mission Critical Azure zet een cloudomgeving op, Smart zet een dataplatform in bij klanten en Managed Detection and Response regelt security. Door dit brede pallet aan diensten vinden wij een passende oplossing voor elk cloudgebaseerd datavraagstuk — met de juiste aandacht voor security. Neem gerust eens contact met ons op om over jouw situatie te sparren.